انبوه خبر سوخته در اولین شماره روزنامه ها در سال 1402

به گزارش گل پدیده، البته به جز معدود روزنامه های واقعی و حرفه ای که برای شان محتوا و مخاطب و تیراژ اهمیت دارد بقیه در چرخه و هدف دیگری، روزنامه منتشر می نمایند و با مخاطب کاری ندارند. در نتیجه تعطیلی 14 یا 140 روزه برای آنها نه تنها تفاوت ندارد بلکه خوشایند هم هست.

انبوه خبر سوخته در اولین شماره روزنامه ها در سال 1402

رضا غبیشاوی - روزنامه نگاری نو

اولین شماره روزنامه ها در سال 1402 امروز دوشنبه 14 فروردین منتشر شد. یعنی بعد از 14 یا 17 روز تعطیلی. ویژگی مشترک بسیاری از آنها، حجم انبوه خبرهای سوخته و قدیمی است که حتی تیتر یک و اصلی صفحه اول هم شده اند.

آنها براساس رویه سالهای قبل از اینترنت که اکثریت مردم از خبرهای مهم و سانسوری صداوسیما خبر نداشتند اخبار تعطیلات نوروزی را در شماره نخست سال مثل خبرهای نو منتشر می نمایند اما هم اکنون با وجود اینترنت، مردم از این خبرها به روز آگاه می شوند حتی بیشتر از خط قرمز روزنامه ها.

در نتیجه نیازی به بازنشر این خبرهای سوخته به عنوان خبرهای نو نیست مگر برای ثبت در تاریخ که البته ان هم نیازی نیست تیتر اصلی روزنامه ها باشند.

سال جاری روزنامه ها 14 یا 17 روز چاپ نشدند (از آدینه 26 اسفند 1401 تا یکشنبه 13 فروردین1402) و این در نوع خود یک رکورد دنیای محسوب می گردد. تقریبا در هیچ کشور روزنامه دار دنیا چنین تعطیلی طولانی برای مطبوعات رخ نمی دهد. بدترین ضربه آن هم به عادت خرید و خواندن هر روز روزنامه است.

در کشور 85 میلیونی ایران با این تعداد پرشمار روزنامه و با وجود سابقه 185 ساله فعالیت مطبوعاتی، توقف انتشار 14 یا 17 روزه روزنامه ها اتفاق خوشایندی نیست.

البته به جز معدود روزنامه های واقعی و حرفه ای که برای شان محتوا و مخاطب و تیراژ اهمیت دارد بقیه در چرخه و هدف دیگری، روزنامه منتشر می نمایند و با مخاطب کاری ندارند. در نتیجه تعطیلی 14 یا 140 روزه برای آنها نه تنها تفاوت ندارد بلکه خوشایند هم هست.

سازوکار توزیع روزنامه ها در تعطیلات نوروزی بزرگترین مشکل چاپ روزنامه ها در این دوره است. توزیع نمایندگان در این روزها دست از کار می کشند و حتی اگر روزنامه ای چاپ گردد توزیع نماینده ای نیست.

در سال های اخیر چند بار مطبوعات کوشش کردند با سنت شکنی در نوروز چاپ و توزیع شوند که مهمترین آن انتشار چند روزنامه اصلاح طلب در نوروز 1379 بود یعنی در اوج رونق چاپ و فروش و مطالعه روزنامه ها در 40 سال اخیر. سعید حجاریان چهره شاخص اصلاحات و مدیر روزنامه صبح امروز در اسفند 78 ترور شد و جامعه پر بود از حوادث مهم و اشتیاق به دانستن اتفاقات نو.

Twitter @RezaGhbeishawi

منبع: عصر ایران

به "انبوه خبر سوخته در اولین شماره روزنامه ها در سال 1402" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "انبوه خبر سوخته در اولین شماره روزنامه ها در سال 1402"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید