بنزین یورو 4 از کلان شهر ها حذف می گردد؟

به گزارش گل پدیده، مهدی اسلام پناه، رئیس سازمان ملی استاندارد، اخیراً بیان کرد: در بیشتر کلان شهر ها بنزین یورو 4 توزیع می گردد. به نظر می رسد طرح مذکور از زمان دولت قبل در دستور کار بوده است. بعلاوه نکته ای که وجود دارد این است که عرضه بنزین یورو 4 با وجود خودرو هایی که از استاندار های لازم برای سوزاندن بنزین یورو 4 برخوردار نیستند چه فایده ای دارد؟

بنزین یورو 4 از کلان شهر ها حذف می گردد؟

به گزارش تجارت نیوز، طی چند روز اخیر آلودگی هوای کلان شهر ها به واسطه بارش ها تا حدودی کاهش پیدا نموده است. با این حال نمی توان به دوام هوای پاک دل بست؛ چراکه عوامل متعددی از جمله مازوت سوزی، سوختن بنزین بی کیفیت و … در بروز آلودگی هوا موثر واقع می شوند و مدیریت صحیحی تا به امروز در زمنیه کنترل آلودگی این شاخص ها مشاهده نشده است.

به عنوان نمونه سوختن بنزین یورو 4 در کاهش آلودگی هوا نقش دارد. در همین زمینه مهدی اسلام پناه، رئیس سازمان ملی استاندارد، گفت: در بیشتر کلان شهر ها بنزین یورو 4 توزیع می گردد. اما سوالی که مطرح می گردد این است که خودروسازان داخلی با توجه به استاندارد یورو 4 خودرو فراوری می نمایند که در پس آن بتوان به کاهش آلودگی هوا دل خوش کرد؟

سنگ اندازی در مسیر ورود خودرو های باکیفیت

فریدون اسعدی، کارشناس انرژی گفت: طرح توسعه ای استفاده از بنزین یورو 4 برای کلان شهر ها از دولت قبل در دستور کار نهاده شد. هم اکنون نیز این طرح در کلان شهر هایی همانند شیراز، تهران و اصفهان و… در حال اجراست. پالایشگاه های تهران، شازند و اراک در فراوری بنزین یورو 4 نقش دارند.

او ادامه داد: فراوری بنزین یورو 4 در حالی می تواند مفید باشد که خودرو های فراوریی استاندارد های لازم را برای استفاده از آن داشته باشند. در حالی که خودروسازی های کشور از سطح کیفیتی لازم برای استفاده از بنزین یورو 4 برخوردار نیستند.

اسعدی اضافه نمود: بعلاوه تعرفه های گمرکی که برای واردات خودرو وزن می گردد عملا سنگ اندازی برای ورود خودرو باکیفیت به کشور محسوب می گردد. ادامه این روند به تداوم فراوری خودرو های بی کیفیت داخلی ختم می گردد.

با وجود خودرو ها بی کیفیت عرضه بنزین یورو 4 فایده ندارد

این کارشناس انرژی گفت: معضل فراوری خودرو های بی کیفیت باید به انتها برسد و نهاد های حاکمیتی باید نسبت به حفظ حقوق شهروندی افراد احساس مسئولیت نمایند.

لازم به ذکر است که بنزین یورو 4 و فراوری خودرو با کیفیت مکمل یکدیگر هستند. یعنی تا زمانی که خودرو با کیفیت فراوری نگردد استفاده از بنزین یورو 4 برای کاهش آلودگی هوا یا مقاصد دیگر فایده ای ندارد و صرفا هدررفت است.

منبع: فرارو

به "بنزین یورو 4 از کلان شهر ها حذف می گردد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بنزین یورو 4 از کلان شهر ها حذف می گردد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید