زیباترین پرچم های جهان متعلق به چه کشورهایی است؟

به گزارش گل پدیده، زیباترین پرچم های جهان

هر کشوری برای حضور در مجامع بین المللی پرچمی برای خود طراحی نموده و این پرچم اغلب با نمادها و مفاهیم فرهنگی خاص آن کشور مرتبط است. حتما تا به حال در اخبار و فیلم ها پرچم کشورهای دیگر جهان را دیده اید و شاید به نظرتان بعضی از آن ها زیباتر از دیگری آمده باشند. در این مطلب هم می خواهیم در این مورد صحبت کنیم و زیباترین پرچم های جهان را به شما معرفی کنیم. درست است که پرچم هر کشوری برای مردم آن کشور عزیز و دوست داشتنی است، اما معیار ارزیابی امروزمان را صرفا بحث زیبایی شناختی و تصویر ظاهری پرچم قرار می دهیم. به نظرتان کدام کشورها زیباترین پرچم های جهان را دارند؟ با خبرنگاران همراه باشید تا با زیباترین پرچم های جهان آشنا شویم. البته این نکته را متدکر شویم که اسامی کشورها بدون هیچ ترتیبی معرفی شده اند و رده بندی و امتیازدهی خاصی در بین آن ها وجود ندارد.

زیباترین پرچم های جهان متعلق به چه کشورهایی است؟

پرچم ایران

مکزیک | Mexico

تنها کافیست پرچم پرنقش و نگار زیبای این کشور را مشاهده کنید تا متوجه شوید چرا در صدر زیباترین پرچم های دنیا قرار گرفته است. در وسط این نقش و نگار یک عقاب طلایی دیده می گردد که معنا و مفهوم زیادی در فرهنگ مردم مکزیک دارد. مکزیک که با نام رسمی ایالات متحده مکزیک شناخته می گردد یک جمهوری فدرال در آمریکای شمالی است. این کشور از شمال با ایالات متحده آمریکا همجوار است و از جنوب و غرب با اقیانوس با اقیانوس آرام و در جنوب شرقی با گواتمالا، بلیز و دریای کارائیب هم مرز است. این کشور که حدودا دو میلیون کیلومتر مربع را دربرمی گیرد پنجمین کشور بزرگ در آمریکا از نظر مساحت و سیزدهمین ملت مستقل بزرگ در دنیا به شمار می رود. جمعیت مکزیک حدود 113 میلیون نفر برآورد شده است و به این ترتیب پرجمعیت ترین کشور اسپانیولی زبان در دنیا و دومین کشور پرجمعیت در آمریکای لاتین است.

معنای تصاویر روی پرچم مکزیک را حتی بسیاری از مکزیکی ها نمی دانند. اما جالب است بدانید که این تصاویر مرتبط با افسانه فولکلور مکزیکی به نام تنوچتیتلان است که از قبایل آزتک به جا مانده است. عقاب و مار و همین طور رنگ های مختلف پرچم برای مکزیکی ها مفاهیم عمیقی دارند و بیانگر بخشی از تاریخ این ملت هستند.

ژاپن | Japan

دومین پرچم در فهرست زیباترین پرچم های دنیا متعلق به کشور ژاپن است. پرچم این کشور بسیار ساده است و تنها یک دایره قرمز در زمینه ای سفید است و در حقیقت، همین سادگی باعث زیبایی و جذابیت آن شده است. فرهنگ و هنر ژاپنی هوادار سادگی، مینیمالیسم و نمادگرایی است و این پرچم هم در عین سادگی نمایانگر مفهومی عمیق در فرهنگ ژاپنی است: دایره قرمز در وسط پرچم در واقع بیانگر خورشید در حال طلوع است. احتمالا تا به حال شنیده اید که به ژاپن سرزمین آفتاب تابان هم می گویند؛ در گذشته از آنجا که خورشید شرقی ترین کشور در قاره کهن بوده است تصور می شده که ژاپن اولین جایی است که خورشید در آن طلوع می نماید و به همین علت به آن نام سرزمین آفتاب تابان را داده اند. دایره سرخ وسط پرچم ژاپن هم دقیقا بازتابی از همین مسئله است. قرارگیری این دایره سرخ در زمینه سفید و خالی باعث جلب توجه سریع به این پرچم می گردد و آن را در بین زیباترین پرچم های دنیا قرار می دهد.

آلبانی | Albania

آلبانی که با نام رسمی جمهوری آلبانی شناخته می گردد کشوری در جنوب شرقی اروپاست که شاید در مقایسه با سایر کشورهای اروپایی کمتر شناخته شده باشد. با این حال، پرچم ملی این کشور به عنوان یکی از زیباترین پرچم های دنیا شناخته می گردد. این پرچم عقابی دو سر را نشان می دهد که در زمینه ای سرخ قرار گرفته اند و نشانگر خون سرخ سربازان و لباس سیاه مادران عزادار در تاریخ این کشور هستند. پرچم آلبانی به خوبی تاریخ این کشور را روایت می نماید: این پرچم اولین بار در سال 1444 و بعد از جنگ با امپراتوری عثمانی به وجود آمد. تقریبا از همان زمان بود که عقاب دو سر سیاه در بستری از زمینه قرمز رنگ به عنوان پرچم ملی آلبانی رسمیت پیدا کرد.

بوتان | Bhutan

چهارمین مورد در بین زیباترین پرچم های دنیا متعلق به کشور آسیایی بوتان است. بوتان با نام پادشاهی بوتان کشوری کوچک در جنوب آسیا و در شرقی ترین انتهای هیمالیا قرار گرفته است. این کشور از شمال با چین و از جنوب، شرق و غرب با هند همسایه است. پرچم بوتان حاوی تصویر اژدهای غران (نماد کشور بوتان) است که در زمینه ای دو رنگ (زرد و نارنج) قرار گرفته است. این پرچم از سال 1965 به عنوان پرچم ملی این کشور رسمیت پیدا نموده است. رنگ زرد پرچم بیانگر اقتدار و قدرت پادشاه و رنگ نارنجی سمبل رهبان تبتی به نام دروکپا است. پرچم کشور بوتان واقعا مانند یک تابلو نقاشی زیباست و نمی توان زیبایی و هنرمندی آن را نادیده گرفت.

بلیز | Belize

در بین زیباترین پرچم های دنیا پرچم کشور بلیز واقعا مثل یک داستان مصور و روایتگر است. پرچم این کشور در 21 سپتامبر 1981 و در روز استقلال این کشور به عنوان پرچم ملی این کشور انتخاب شده است. یک دایره سفید در زمینه آبی رنگ قرار گرفته است و داخل این دایره هم دو نفر در حالیکه سلاح هایشان را در دست گرفته اند دور و بر یک درخت ایستاده اند. تمامی جزئیات و مولفه های موجود در این پرچم نشان دهنده صنایع و مشاغل مهم کشور بلیز هستند. جالب است بدانید که پرچم بلیز تنها پرچمی است که تصویر انسان یکی از مولفه های اساسی و اصلی آن به شمار میرود. اگرچه پرچم کشورهایی مثل مالتا هم حاوی تصویر انسان است اما این تصویر در مرکز و راس پرچم قرار ندارد.

کامبوج | Cambodia

یکی دیگر از زیباترین پرچم های دنیا متعلق به کشور کامبوج است. کامبوج که با نام رسمی پادشاهی کامبوج شناخته می گردد کشوری کوچک در جنوب شرق آسیاست. بالا و پایین این پرچم به رنگ آبی و وسطش قرمز است و درست در مرکز پرچم تصویری از آنگکور وات قرار گرفته است که مجموعه نیایشگاه هایی مشهور در کامبوج و یکی از بزرگ ترین بناهای مذهبی در سرتاسر دنیا است. پرچم کامبوج در سال 1948 به طور رسمی به عنوان پرچم ملی کامبوج معرفی گردید و مجددا در سال 1993 با تغییراتی به عنوان پرچم این کشور رسمیت پیدا کرد.

برزیل | Brazil

پرچم ملی برزیل در نوامبر 1889 و چهار روز بعد از اعلام جمهوری برزیل به رسمیت شناخته شد. ترکیب رنگی این پرچم بسیار زیبا و هنرمندانه است: یک گوی آبی در یک لوزی زرد رنگ قرار گرفته است و آن ها نیز در زمینه ای سبز و خوشرنگ جای گرفته اند. چینش این رنگ ها به معنای نظم و پیشرفت است که از شعار مشهور و کلیدی فیلسوف فرانسوی، آگوست کنت، برگرفته شده است. طبق نظریه این فیلسوف، عشق به عنوان اصول و چارچوب در نظر گرفته می گردد، نظم به عنوان پایه و پیشرفت به عنوان هدف در نظر گرفته می گردد. ستاره هایی که در گوی آبی رنگ قرار دارند هم نشانه آسمان پرستاره و نورانی ریو دو ژانیرو است.

ایران | Iran

نمی گردد حرف از زیباترین پرچم های دنیا زد و از پرچم کشور عزیزمان سخنی به میان نیاورد. ایران که در قدیم با نام پرشیا و پارس شناخته می شد امروزه با عنوان رسمی جمهوری اسلامی ایران شناخته می گردد. پرچم ایران از سه رنگ سبز، سفید و قرمز تشکیل شده است و نشان مقدش الله هم در وسط آن و با رنگ قرمز نقش بسته است. در حاشیه های سبز و قرمز بالا و پایین پرچم هم 11 بار عبارت الله اکبر به خط کوفی و به صورتی زیبا و هنرمندانه نقش بسته است. پرچم حال حاضر ایران بعد از انقلاب اسلامی و در سال 1980 به طور رسمی به عنوان پرچم ملی ایران شناخته شد.

سه رنگی که در پرچم ایران استفاده شده است هریک مفهوم و نمادی خاص در فرهنگ ایرانی است. رنگ سبز در فرهنگ ایرانی نماد رشد، شادی، وحدت، طبیعت و سرزندگی است. جالب است بدانید که در ایران قدیم پرچمی مثلثی شکل و به رنگ سبز و سفید به عنوان پرچم پارسیان شناخته می شد. رنگ سفید نیز در فرهنگ و سنت ایرانی نماد آزادی و صلح است و رنگ سرخ هم سمبل شهادت و خون افرادی است که در راه وطن جان باخته اند. قرمز در فرهنگ ایرانی نماد شجاعت، آتش، زندگی، عشقو محبت و گرماست.

ایران در طول تاریخ پرچم های مختلفی داشته است، اما پرچم سه رنگ ایران در دوره پادشاهی ناصرالدین شاه و صدراعظمی امیرکبیر و در سال 1849 به عنوان پرچم رسمی ایران معرفی گردید. این پرچم سه رنگ با نقش شیر و خورشید در مرکز پرچم برای اولین بار در سفارت ایران در لندن افراشته شد. پس از انقلاب اسلامی سال 1357 تغییراتی در این پرچم اعمال شد و با جایگزین کردن عبارت الله در وسط پرچم و مزین شدن آن به عبارت الله اکبر، پرچم ملی ایران رسمیت پیدا کرد.

منبع: ranker.com

منبع: الی گشت

به "زیباترین پرچم های جهان متعلق به چه کشورهایی است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "زیباترین پرچم های جهان متعلق به چه کشورهایی است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید