سازه اتومیم، بلژیکی ترین شاهکار معماری بلژیک

به گزارش گل پدیده، سازه اتومیم بلژیک | Atomium

اگر قرار بود که از سه سازه یا بنای بسیار مهم و به یادماندنی در بلژیک نام ببریم, بی شک سازه بسیار زیبای اتومیم در شمار یکی از این مشهورترین ها قرار می گیرد. این شاهکار هنری از ابتدا برای نمایشگاه بین المللی بروکسل در سال 1958 طراحی شد تا سمبلی باشد برای این نمایشگاه بین المللی که اصطلاحا به آن اکسپو 58 گفته می گردد. در زمان خودش این سازه در اصل، سمبل اراده دموکراتیک برای برقراری صلح بین تمام ملت ها، ایمان به پیشرفت چه از نظر فنی و چه علمی و در انتها پیغام آور نگرش امیدوارانه به آینده جهانی پیشرفته و فرا فنی قلمداد می شد که نوید زندگی بهتری برای کل بشریت را القا میکند. هر چند این سازه قرار بود بعد از اتمام نمایشگاه بین المللی 1958 از بین برود، ولی محبوبیت آن بین مردم عادی و موفقیت چشمگیرآن در طول دوره برگزاری نمایشگاه خیلی زود باعث شد این سازه در بعد بین المللی تبدیل به یکی از معروفترین آنها در بلژیک از در نزد مردمان دیگر ملل گردد. با خبرنگاران همراه شوید:

سازه اتومیم، بلژیکی ترین شاهکار معماری بلژیک

بعد از حدود نیم قرن، اتومیم هنوز جایگاه خود را نزد مردم و گردشگران حفظ نموده است و همچنان به عنوان نمادی برای ایده های ناب مربوط به آینده و دنیا شمول بودن به شمار می رود. علاوه بر ارزش سمبلیک این سازه که به تاریخچه آن مربوط می گردد، اتومیم به یکی از تمثال های نمادین شهر بروکسل و مرکز سیاسی اروپا مبدل شده است. بعد از بازسازی این سازه بزرگ در سال 2006- سازه ایی که از نگاه خیلی از مردم این کشور بلژیکی ترین بنای این سرزمین به حساب می آید-از آن بعنوان موزه ایی برای نمایش اثار هنری و نمایشگاههای موقت استفاده می گردد. بدنه سرتاسر فولادی اتومیم شبیه بشقاب پرنده های فیلمهای علمی-تخیلی است. این سازه انسانی مثل آینه ایی است که در یک آن هم به گذشته و هم به آینده نظر دارد. به معنایی دیگر، مدینه فاضله است که گذشته انسان را با رویاهای آن در آینده را، در ترازوی مقایسه قرار می دهد

اتومیم سازه ایی قابل تشخیص از فاصله دور

این سازه براحتی از مسافت دور قابل تشخیص دادن است. این سازه ارتفاعی به مقدار 102 متر و وزنی حدود 2400 تن دارد. این شاهکار انسانی، بیانگر دغدغه های انسان دهه 1950 میلادی است، وقتی که دانشمندان به این کشف مهم نایل شدند که اتم یک شکلی از انرژی است که هیچ گاه به انتها نمی رسد و به طریق اولی سمبل مدرنیته محسوب می گردد.

این اثر هنری را که معماری به نام آندره واترکین خلق نموده است، شامل یک کره مرکزی و هشت کره دیگر در اطراف آن و در فاصله های فرق دارد. هر کره ایی به وسیله رشته هایی لوله ایی به بقیه کره ها متصل می باشند و هر یک از این کره ها بر روی سه ستون راسخ هستند. نکته جالب توجه این است که برخی ها فکر می نمایند که تعداد این کره ها که مجموعا 8 عدد می شوند دال بر وجود 9 استان کشور بلژیک در زمان ساخت این سازه است.

این کره های کریستال آهن که 165 میلیارد بار بزرگتر از اتم های اولیه آهن می باشند، پوششی آلومینیومی دارند چراکه آلومینیم ماندگاری بیشتری در محیط در برابر زنگ زدگی و خورگی دارد. ضمناً، قیمت کمتری دارد که برای سازه ایی که از ابتدا قرار بوده موقتی باشد موضوع عجیبی به نظر نمی آید. هرچند، در بازسازی که در مقیاس بزگتری پنجاه سال بعد از ساخت ان انجام شد پوشش الومینیومی با فولاد ضد زنگ که به اینوکس معروف است جایگزین ماده مورد استفاده قبلی شد.

چطور به اتومیم برویم؟

این مکان حدود چندین کیلومتر بالاتر از شمال شهر بروکسل قرارگرفته است. اتومیم کنار اسگم پارک قرار گرفته است و براحتی به وسیله مترو و یا خودرو شخصی قابل دسترس است. چنانچه با مترو قصد دارید به اتومیم بروید، شما میبایست در ایستگاه هیسل پیاده شوید که از انجا حدود 500 مترو با محل بازدید خود فاصله خواهید داشت. آنهایی که به وسیله خودو شخصی به اینجا می آیند میتوانند از انبوه پارکینگ های خودرویی که در محل وجود دارند، استفاده نمایند. اتومیم در میدانی به همین نام در خیابان 1020 بروکسل واقع شده است. اتومیم کلیه ساعات هفته از ساعت 10 صبح الی 6 عصر باز است و قیمت بلیط های آن نسبتا مقرون به صرفه است. در انتها شایان ذکر است که بروکسل یکی از امن ترین شهرهای دنیا برای مسافرت و استراحت به شمار می رود. چیپس که امروزه همه ما ایرانی ها به نوعی مصرف نماینده آن در تماشای برنامه های تلویزیونی ویا غیره به همراه دوستان یا عزیزانمان هستیم در این شهر اختراع شده است. چنانچه روزگاری فرصت کردید به این شهر سفر کنید، خواهید دید که بیشتر اغذیه فروشی های این شهر انواع واقسام آن را در رستورانهای خود سرو مینمایند.

در اتومیم چه کار کنیم؟

از نه کره موجود بر روی سازه، پنج تای آنها برای بازدید عموم قابل دسترس است. از این پنج کره، یکی از آنها اختصاص به نمایشگاه دائمی اتومیم است که گزارشی از مراحل ساخت این سازه ، اطلاعاتی درباره اکسپو سال 1958 و نقشی که این مجموعه در پیشرفت شهر بروکسل ایفا نموده است به سمع و نظر بازدیدنمایندگان می رساند. مابقی کره های موجود بطور اختصاصی برای نمایشگاههای موقتی استفاده می گردد و یکی از انها بطور ویژه با امکانات و بازیهای تعاملی به بچه ها اختصاص پیدا نموده است. وقتی که به اتومیم مراجعه میکنید، برای رفتن به کره های بالاتر سوار آسانسور شوید. با اینکه یک مهندس بیرون سازه را طراحی نموده است، طراحی داخل آن محصول کار دو ارشیتکت بلژیکی طراحی داخلی است. مقدار کره های این سازه به بزرگی یک ساختمان است و فضای داخلی آنها بسیار آن دنیای است. عکس ها، بروشورها و داستان های مربوط به اکسپو در تمام دانشگاه در معرض بازدید علاقه مندان قرار داده شده است. برای بازدید از مرتفع ترین کره و خوردن غذا در رستوران بسیار شیک این نمایشگاه، از آسانسور مرکزی بهره ببرید. در حین انتخاب غذا از منوی متنوع رستوران میتوانید از منظره بیرون از رستوران لذت مضاعف ببرید. قیمتهای پیشنهادی در این مکان بسیار مالی و مرقون به صرفه می باشند.

منبع: bruxelles.be

منبع: الی گشت

به "سازه اتومیم، بلژیکی ترین شاهکار معماری بلژیک" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سازه اتومیم، بلژیکی ترین شاهکار معماری بلژیک"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید