عضویت ده هزار نفر از نابینایان در کتابخانه های کشور

به گزارش گل پدیده، مدیرکل مشارکت های نهاد کتابخانه های عمومی کشور گفت: در حال حاضر ده هزار نفر از نابینایان و کم بینایان کشور عضو کتابخانه های عمومی هستند.

عضویت ده هزار نفر از نابینایان در کتابخانه های کشور

اصغر گودرزی مدیرکل توسعه کتابخانه ها و مشارکت های نهاد کتابخانه های عمومی کشور گفت: در حال حاضر، تعداد 10850 نفر از نابینایان و کم بینایان کشور عضو کتابخانه های عمومی هستند که حدود 10 درصد از جمعیت حدوداً صد هزار نفری نابینایان (بر حسب آمار سرشماری های جمعیتی) را شامل می گردد که نسبت قابل توجهی است، عضویت نابینایان در کتابخانه های عمومی و استفاده از خدمات آن کاملاً رایگان است. تمامی جمعیت نابینا و کم بینای کشور به طور عام و جمعیت استان ها به طور خاص، مخاطبان خدمات کتابخانه های عمومی هستند.

به گفته گودرزی، تعداد 60 باب کتابخانه عمومی در سراسر کشور به نابینایان خدمات ارائه می دهند، در این خصوص، تمامی کتابخانه های عمومی وظیفه دارند به عموم مراجعان، به ویژه افراد نابینا و کم بینای کشور، خدمات ارائه نمایند و در صورت امکان، خدمات و منابع اطلاعاتی مورد احتیاج نابینایان را تأمین و در اختیار آنان قرار دهد.

گودرزی گفت: در حال حاضر، تعداد 43200 نسخه کتاب بریل در بخش های نابینایان کتابخانه های عمومی وجود دارد، بعلاوه نشریات بریل نیز در بازه زمانی مورد انتشار، تهیه و به کتابخانه های دارای خدمات نابینایان ارسال می گردد، به علاوه، بانک اطلاعاتی کتب صوتی بخش های نابینیان دارای 13000 عنوان کتاب است که مورد استفاده اعضاء و مخاطبان نابینای کتابخانه های عمومی قرار می گیرد.

او می گوید: علاوه بر منابع ذکر شده، کتاب های مصور برجسته، اقلام آموزشی و یاری آموزشی نیز بخشی از اقلام اطلاعاتی موجود است. در این خصوص، از طرف نهاد کتابخانه های عمومی کشور، اقلام یاری آموزشی و آموزشی جدیدی برای تمامی کتابخانه های عمومی خریداری شده که تا مهرماه امسال به بخش های نابینایان ارسال خواهد شد.

گودرزی در مورد نقش کتابخانه ها در تأمین احتیاج های اطلاعاتی نابینا یان و کم بینایان در کشور گفت: منابع اطلاعاتی مانند کتب بریل و نشریات به وسیله نهاد کتابخانه های عمومی کشور تهیه و برای بخش های نابینایان ارسال می گردد، چندین مرکز برای فراوری کتاب بریل در سطح کشور تجهیز و راه اندازی شده که کتاب های منتخب و مورد احتیاج نابینایان با خط بریل در آن ها چاپ می گردد، بعلاوه با تعاملات و هماهنگی های به عمل آمده با فراورینمایندگان کتب صوتی و نیز فروشگاه های مجازی کتاب صوتی، در نظر است زمینه استفاده نابینایان عضو کتابخانه ها از منابع مذکور به وسیله سامانه های نرم افزاری نهاد کتابخانه های عمومی کشور فراهم گردد.

مدیرکل توسعه کتابخانه ها و مشارکت های نهاد کتابخانه های عمومی کشور گفت: بخشی از منابع صوتی ویژه نابینایان به وسیله فضای مجازی در اختیار اعضا و مخاطبان قرار داده می گردد. بعلاوه، فرآیند های دسترسی غیرحضوری نابینایان به اطلاعات با طراحی نرم افزاری اجرا شده و در نظر است منابع اطلاعاتی از درگاه نرم افزار مدیریت کتابخانه های عمومی (سامان) و سایر سامانه های اطلاعاتی نهاد در اختیار اعضای نابینای کتابخانه ها قرار گیرد.

گودرزی گفت: بخش های نابینایان به تمامی گروه های سنی افراد کم بینا و نابینا خدمات ارائه می دهند، بخشی از خدمات به نابینایان و کم بینایان در کتابخانه های عمومی شامل امانت کتب و نشریات بریل، امانت کتاب های صوتی، آموزش خط بریل به افراد نابینا، خدمات غیرحضوری ارجاع کتاب صوتی، آموزش استفاده از تجهیزات سخت افزاری، آموزش استفاده از نرم افزار های کاربردی، ارائه خدمات اینترنتی به مخاطبان، برگزاری نشست های هم اندیشی، برگزاری نشست های کتابخوانی است.

مدیرکل توسعه کتابخانه ها و مشارکت های نهاد کتابخانه های عمومی کشور گفت: در تعدادی از کتابخانه های دارای خدمات نابینایان، فضای ویژه ای به عنوان استودیو های ضبط کتاب پیش بینی شده که افراد علاقه مند به همکاری می توانند ضمن هماهنگی برای خوانش کتاب ها اقدام کند، یادآور می گردد ضروری است مجوز های قانونی لازم قبل از خوانش کتاب ها از مراجع ذیربط اخذ گردد.

گل پدیده فرهنگی هنری ادبیات

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

به "عضویت ده هزار نفر از نابینایان در کتابخانه های کشور" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "عضویت ده هزار نفر از نابینایان در کتابخانه های کشور"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید