نظر شورای نگهبان درباره نامزدهای نظامی انتخابات

به گزارش گل پدیده، عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان در نشست خبری امروز خود ضمن بیان آخرین شرایط مصوبات مجلس و دولت و پیشاپیش با تبریک فرا رسیدن سال نو گفت: ان شاءالله سال آینده سال موفقیت و سلامتی و بدور کرونا برای مردم دنیا باشد.

نظر شورای نگهبان درباره نامزدهای نظامی انتخابات

به گزارش ایسنا، وی با اشاره به طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات ریاست جمهوری اضافه کرد: ایرادات قبلا گفته شده و مغایرت در اصول 99 و 115 و 110 داشت و بعضی از موارد برای اولین بار ذکر شد و با ایرادات شورای نگهبان روبرو شد و جهت اصلاح به مجلس اعاده شد.

وی اضافه کرد: شورای نگهبان به لایحه مالیات بر ارزش اضافه نموده ایراداتی داشت که به مجلس عودت داده شد.

کدخدایی درباره بودجه سال 1400 گفت: هنوز پاسخ رسمی ما برای مجلس ارسال نشده و مجلس در اطلاع رسانی عجله کرد و نظرات غیررسمی ما را اعلام کردند. همچنان ممکن است ایرادات تغییراتی داشته باشد و متعاقبا نظر رسمی ما اعلام می گردد. ما از مجلس درخواست داریم جلسات غیررسمی ما را لازم نیست اطلاع رسانی نمایند و ما اگر لازم شد اطلاع رسانی خواهیم کرد. همچنان کار شورای نگهبان ادامه دارد.

وی درباره عملکرد شورای نگهبان گفت: 63 مصوبه از مجلس دریافت کردیم و 50 درصد آن عدم مغایرت داشته و 50 درصد مغایرت داشته است. 12 اساسنامه نیز داشتیم که 6 تا از اساسنامه ها تایید شده است. همچنین 177 نامه از دیوان عدالت اداری داشتیم و 79 نامه مغایرتش با شرع مقدس اعلام و 33 مورد آن خلاف موازین شرعش تایید شد. همچنین 3500 حکم برای اعضای هیات نظارت در استان ها صادر شده است.

وی اضافه کرد: هماهنگی با وزارت کشور برای آنالیز ها داشته ایم. برای انتخابات با توجه به شرایط کرونایی پیش بینی هایی شده است و چاپ تعرفه ها مشخص و نظارت بر تعرفه ها استمرار دارد.

وی اضافه کرد: شورای نگهبان محدودیتی در دریافت گزارش درباره فعالیت های انتخاباتی ندارد و این گزارش ها در زمان قانونی مدنظر قرار خواهد گرفت.

وی درباره تبلیغات کاندیداها گفت: تبلیغات غیرمجاز انتخاباتی را در آنالیز صلاحیت ها مدنظر قرار خواهیم داد.

کدخدایی توضیح داد: تعداد صندوق ها در انتخابات 1400 چیزی در حدود 15 درصد افزایش خواهد یافت.

کدخدایی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا دیدگاه امام خمینی (ره) در خصوص فعالیت سیاسی نظامیان تاثیری در تصمیم اعضای شورا برای آنالیز صلاحیت کاندیداهایی با سابقه سیاسی خواهد داشت؟ گفت: اگر رویه شورا را آنالیز کنید منع قانونی برای حضور افرادی که سابقه نظامی دارند وجود نداشته و در ادوار مختلف افراد نظامی حضور داشتند و آنچه که قانون لحاظ نموده عدم منع ورود اینگونه افراد است. البته دخالت نظامیان که سوگیری داشته باشند قطعا منع شده است. صرف نامزدشدن برای انتخابات منع قانونی نداشته است.

کدخدایی درباره مشخص سقف مشخص برای نامزدها گفت: شورای نگهبان هیچ وقت نمی تواند سقفی برای اعداد نامزدها درنظر بگیرد و قانون برای ما ملاک است.

منبع: فرارو

به "نظر شورای نگهبان درباره نامزدهای نظامی انتخابات" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نظر شورای نگهبان درباره نامزدهای نظامی انتخابات"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید