کارخانه نوآوری در خدمت حاشیه شهر مشهد

به گزارش گل پدیده، سرپرست کارخانه نوآوری شهرداری مشهد گفت: 2 طرح نوآورانه با هدف ایجاد اشتغال برای ساکنان حاشیه شهر مشهد به اتمام رسید.

کارخانه نوآوری در خدمت حاشیه شهر مشهد

محمدرضا سرابی سرپرست کارخانه نوآوری شهرداری مشهد با اشاره به همکاری شرکت ها و گروه های مستقر در کارخانه با شهرداری مشهد برای برطرف مسائل کلان شهر مشهد گفت: شرکت های مستقر در کارخانه نوآوری برای برطرف مسائل شهری در چندموضوع با شهرداری مشهد همکاری کردند و اکنون برخی از موضوعات در حال برنامه ریزی برای پیشنهاد طرح، برخی طرح ها منتظر تأیید نهایی، برخی طرح ها در حال انجام هستند و اجرای برخی دیگر هم به انتها رسیده است.

او اضافه نمود: در مجموع هشت طرح در حوزه هوشمندسازی با موضوعاتی نظیر پردازش تصویر و هوش مصنوعی، دیزل های برق اضطراری در شهرداری، کاهش مصرف انرژی در حوزه حمل ونقل و ترافیک و تبدیل چراغ های پارک ها به دی سی در مرحله طرح و مذاکره با شهرداری قرار گرفته است.

نخستین طرح نوآورانه برای توانمندسازی ساکنان حاشیه شهر

سرپرست کارخانه نوآوری شهرداری مشهد با بیان اینکه دو طرح نیز از سوی شهرداری تأیید شده است و منتظر آغاز عملیات اجرایی آن ها در شهر از سوی سازمان بازآفرینی شهرداری هستیم، ادامه داد: این دو طرح مربوط به حاشیه شهر است. نخستین طرح مربوط به توانمندسازی نیروی انسانی حاشیه شهر با یاری سازمان بازآفرینی است. این طرح به انتها رسیده است و اکنون زیرساخت های آن باید در مراکز رویش و دفاتر تسهیلگری فراهم گردد تا با اجرای آن بتوانیم در راستای توانمندسازی نیروی متخصص در حاشیه شهر و معرفی آن ها به بازار کار در بخش های تخصصی اقدام کنیم.

سرابی با اشاره به اینکه طرح بعدی آماده شده مربوط به ایجاد بازارچه مجازی است، بیان نمود: همه کار ها و زیرساخت های مربوط به این خدمت اجرا شده است و اکنون منتظر یم که سازمان بازآفرینی برای آموزش بهره برداران از این بستر مسائل شهر روی میز نوآوریا اقدامات لازم را انجام دهد.

مسائل شهر روی میز نوآوری

او با اشاره به به چهار پروژه نیز که با همکاری شرکت های مستقر در کارخانه نوآوری و شهرداری مشهد د رحال اجراست، توضیح داد: این پروژه ها مربوط به سامانه پیامکی سازمان ترافیک، مخاطب سازی برای نرم افزار شهر من، مهندسی معکوس برای طلق کاسه چراغ مترو و تبدیل چراغ های هدایت ورانندگی به چراغ های دی سی است.

سرپرست کارخانه نوآوری شهرداری مشهد با اشاره به انتها یافتن سه پروژه مشترک بین شرکت های نوآور و شهرداری مشهد تاکید نمود: پروژه های هوشمندسازی پارک دانش، ایجاد میز اشتغال در پارک ملت و راه اندازی کارگاه های شهر ترمیمی نیز به انتها رسیده است.

اشتغال زایی مستقیم برای 1215 نفر

سرابی با اشاره به اینکه بیش از 16 ماه از فعالیت این کارخانه در مشهد می گذرد، اظهار کرد: در این کارخانه، 20 دفتر به جز فضا های کار اشتراکی وجود دارد و 20 شرکت می توانند در این دفاتر مستقر شوند.

او اضافه نمود: در سال نخست فعالیت این کارخانه، باید 400 عضو فعال در کارخانه مستقر می شدند، اما در آن سال توانستیم 450 نفر را مستقر کنیم و اکنون نیز 836 نفر، به صورت دائم و موقت، در این کارخانه مستقر ند. وی اضافه نمود: در مجموع کارخانه نوآوری شهرداری مشهد توانسته است تا امروز برای 1215 نفر، چه در کارخانه و چه خارج از آن، اشتغال زایی کند.

بیش از 13 هزار شرکت نماینده در رویداد های کارخانه نوآوری

سرپرست کارخانه نوآوری شهرداری مشهد با بیان اینکه در یک سال و نیم فعالیت این کارخانه، 3 هزارنفر بازدید نماینده اختصاصی و 13 هزار و 500 نفر شرکت نماینده در رویداد های کارخانه بوده اند، ادامه داد: 58 درصد اعضای شرکت های مستقر در کارخانه مرد و 42 درصد زن هستند و 94 درصد افراد حاضر در این شرکت تحصیلات دانشگاهی بالای لیسانس دارند.

فعالیت 38 تیم استارت آپی در کارخانه نوآوری

سرابی، ارزش مالی شرکت های مستقر در کارخانه را براساس خوداظهاری این شرکت ها، افزون بر 6 هزار و 700 میلیارد ریال دانست و بیان نمود: براساس برنامه ریزی اجرا شده در سال اول فعالیت کارخانه باید 20 تیم استارت آپ در کارخانه فعال می شدند که تعداد این تیم ها در سال اول به 23 تیم افزایش یافت. بعلاوه در سال دوم این عدد باید به 30 تیم می رسید، اما اکنون 38 تیم استارت آپ در کارخانه فعال هستند.

او توضیح داد: بعلاوه در راستای رشد تیم های استارت آپی 10 دفتر به شرکت های استارت آپی اختصاص یافته و 10 دفتر دیگر به علاوه دو فضای آزمایشگاهی و استودیو به شرکت های بزرگ، شتاب دهنده ها، سرمایه گذاران، شرکت های ارائه خدمات و شرکت های دانش بنیان اختصاص یافته است.

استفاده 190 نفر از فضای اشتراکی کارخانه نوآوری

سرپرست کارخانه نوآوری شهرداری مشهد با بیان اینکه اکنون 16 شرکت بزرگ شتاب دهنده، اراده نماینده خدمات، سرمایه گذار و دانش بنیان به صورت هم پوشانی شده در دفاتر موجود کارخانه فعال هستند، تاکید نمود: در سال نخست فعالیت کارخانه، صد صندلی برای فضای اشتراکی کارخانه ایجاد شده بود که با بهره مندی از مدیریت زمان توانستیم از این ظرفیت برای 128 نفر فضای اشتراکی فراهم کنیم و در سال دوم نیز تعداد صندلی ها را به 130 صندلی افزایش دادیم که اکنون 190 نفر به صورت مدیریت زمانی از این فضای اشتراکی استفاده می نمایند.

سرابی در باره ایجاد رصد خانه شهری در کارخانه نوآوری اظهار کرد: فرایند کار این رصدخانه نیز اکنون در مرحله تکمیل و تأمین تجهیزات است و امیدواریم در آینده نزدیک، شاهد بهره برداری از رصدخانه شهری باشیم.

گل پدیده خراسان رضوی مشهد

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

به "کارخانه نوآوری در خدمت حاشیه شهر مشهد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کارخانه نوآوری در خدمت حاشیه شهر مشهد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید