از زیبایی بلبر زبانتان بند می آید! ، فیلم و عکس

به گزارش گل پدیده، خبرنگاران: روستای بلبر، روستایی است در کردستان در قلب منطقه اورمان تخت. این روستا در دهستان شالیار قرار گرفته است.

از زیبایی بلبر زبانتان بند می آید! ، فیلم و عکس

بافت پلکانی و خانه های سنتی که در دامنه کوه شاهو چشم نوازی می نمایند. کوچه های باریک وتنگ روستای بلبر و تماشا اهالی مهربان و خونگرم آن شما را به دنیای جدیدی دعوت می نماید.

روستای بلبر، روستایی است در کردستان در قلب منطقه اورمان تخت. این روستا در دهستان شالیار قرار گرفته است.

می گویند نخستین کسانی که به روستای بلبر آمده اند دو برادر بوده اند که یکی از آنها بچه ها زیادی داشته است. ولی دیگری از نعمت فرزند بی بهره بوده است. این دو برادر با اسکان در این منطقه و ساخت خانه وسپس توسعه دادن روستا آن را به وجود آوردند. از نسل این دو برادر طایفه ای هنوز وجود دارد که به نام کاکوا معروفیت یافته اند.

رستوران های روباز مشهد

رستوران نزدیک حرم مشهد

فهرست وسایل سفر به مشهد با اتوبوس

بلبر یک واژه یونانی است. که بل به معنی خدای آب ها می باشد و در کل کلمه بلبر به معنای جلوی آب است. نام این روستای زیبا را به اساس گفته تاریخ نویسان به وسیله ریش سفیدان و بزرگان این روستا در صد ها سال قبل از میلاد مسیح گذاشته شده است.بعلاوه علت دیگر نامگذاری این روستا به بلبر وجود منابع آبی فراوان و چشمه ها و آبشار ها در این منطقه است.

روستا از نظر موقعیت جغرافیایی در دره ای با شیب نسبتا ملایم نسبت به منطقه مشابه خود در کردستان، در میانه مسیر اورمان تخت به روستای هجیج یا هژیژ قرار گرفته است. راه دسترسی روستا هم به وسیله سنندج و جاده مریوان به سمت اورمان تخت است. از سمت کرمانشاه هم می توانید به روستای بلبر برسید.

روستای بلبردر پاییز و زمستان سرد ودر بهار و تابستان خنک است. این منطقه که دارای آب وهوای معتدلی در کل است یکی از برترین منطقه ها ایران برای سفر محسوب می گردد.

گویش اهالی به زبان هورامی از گویش های زبان کردی است. مردم این منطقه دارای فرهنگ غنی و اصالتی مثال نزدنی هستند. آنها دارای رسومات خاص در هر یک از مراسمات خود چه در مراسمات شاد و چه در مراسمات سوگواری هستند. از انجایی که مردم بسیار مهربان و خونگرم هستند سفر به این روستا یکی از پیشنهادات ما به شما است.لباس محلی مردم در این روستا همچون جاهای دیگگر استان کردستان پوشش کردی می باشد.

مردم در این روستا به دامداری، گلیم بافی، باغداری، و کشاورزی، پرورش زنبور عسل مشغول هستند. که محصولات باغ در این روستا بخصوص انار به سایر نقاط کشور و بعلاوه کشور های همسایه صادر می گردد.

رودخانه ای به نام چم گران که از رود سیروان سرچشمه می گیرد. رود سیروان طولانی ترین رودخانه کردستان، کرمانشاه و هورامان است. که در منطقه اورامان را به دو بخش تقسیم می نماید. در روستا بلبر علاوه بر رودخانه چم گران چشمه محلی به نام له ساجی قرار گرفته است که یکی از جاذبه های توریستی روستا است.

دراین روستای زیبا مقبره امام زاده سی عبدالله قرار گرفته است که خور یکی از جاذبه های تاریخی روستا به شمار میرود. که در این منطقه مردم بعضی از مراسمات سوگواری را در این زیارتگاه برگذار می نمایند.

در مسیر رسیدن به این روستای زیبا جاذبه های زیادی وجود دارد که می تواند شما را به خود جذب کند از جمله این جاذبه ها می توان به روستای سلین، نوین، ناو، غار قوری قلعه، … را نیز بازدید کرد.

منبع: توریسم آنلاین

به "از زیبایی بلبر زبانتان بند می آید! ، فیلم و عکس" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "از زیبایی بلبر زبانتان بند می آید! ، فیلم و عکس"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید