راهنمای سفر به 4 جزیره مرجانی ایران

به گزارش گل پدیده، جزیره مرجانی ایران یکی از جذابیت هایی است که نمی توان آن را نادیده گرفت. خلیج فارس یکی از مراکز اصلی جزایر مرجانی در جهان است. در سال های اخیر گردشگری ساحلی بشدت رواج پیدا نموده و توانسته به خوبی صنعت گردشگری را توسعه دهد. در کشور ما ایران، جزیره های خلیج فارس در صنعت گردشگری یک نام تجاری هستند که جاذبه های تعریف شده ای دارند. در این بین منطقه ها مرجانی یکی از مقاصد پرطرفدار گردشگری محسوب می شوند که ما در این مقاله قصد داریم چند جزیره مرجانی ایران را که بسیار معروف نیز هستند، به شما معرفی کنیم.

راهنمای سفر به 4 جزیره مرجانی ایران

نحوه تشکیل جزایر مرجانی

بطور حتم تا به امروز نام جزیره های مرجانی به گوش شما خورده است. مرجان ها بطور کلی به صورت کُلُنی زندگی می نمایند. تکثیر مرجان ها از طریق نوزادان آن ها و یا پلانولاها صورت می گیرد. کلونی هایی که از این نوزادان بوجود می آیند در طول زمان جزایر مرجانی را تشکیل می دهند. در حالت کلی تشکیل جزیره مرجانی ایران و جزایر مرجانی کل دنیا، به سه حالت اصلی صورت می گیرد. اول از همه بوسیله رگه های مرجانی حصاری یا سدی، بعد از آن بوسیله ریشه های مرجانی و در آخر بوسیله ایجاد جزایر مرجانی که هر کدام تعریف خود را دارند.

  • انواع مختلف مرجان ها از نظر نحوه تشکیل

رگه های مرجانی سدی یا حصاری دسته اول هستند که در فاصله چند کیلومتری با خشکی شکل می گیرند و به نوعی مرداب یا آبگیر در درون آنها به وجود می آید. گاهی اوقات میزان و بزرگی این آبگیر ها تا حدودی است که یک کشتی بزرگ می تواند به راحتی در آن لنگر انداخته و مستقر گردد. معروف ترین این گونه از مرجان ها را می توانید در استرالیا ببینید. مرجان های ریشه یا همان ریشه های مرجانی در مکان هایی با فاصله کمتر به خشکی تشکیل می شوند و آبگیر هایی عمیق را ایجاد می نمایند. معروفترین آنها در هاوایی وجود دارد.

سومین نوع که جزایر مرجانی نامیده می شوند مانند جزیره مرجانی ایران، شکل بیضوی یا به طور معمول نعل اسبی دارند و به طور معمول باعث می شوند که آبگیری کم عمق از آب های مجاور به وجود آید. هزاران نوع از این دسته جزایر را می توانید در قسمت های مختلف اقیانوس های آرام و هند بوضوح بینید. حال اگر یک توده زمین به طور آهسته به درون آب فرو برود، مرجان هایی که در این منطقه ایجاد می شوند، جزایر مرجانی ریشه ای نام گذاری خواهند شد. در این بین هرچه زمین به فرو رفتن خود بیشتر تمایل داشته باشد، توده های مرجانی بیشتر جدا شده و آبگیر بین آنها و زمین پهن تر خواهد شد. در نهایت زمین فرو رفته کاملا محو می گردد و فقط جزیره مرجانی که به وجود آمده قابل تماشا است.

جزایر مرجانی ایران

جزیره مرجانی ایران امروزه یکی از مقاصد بسیار مجذوب کننده گردشگری در کشورمان بحساب می آید. البته این صخره های مرجانی به راحتی در معرض تخریب و نابودی نهاده شده اند و تمام این اتفاقات به واسطه عوامل طبیعی و انسانی پیش آمده نموده است. بیش از نیمی از بخش های مرجانی در دنیا به واسطه فعالیت های انسانی در حال انقراض و نابودی هستند و بهره برداری کردن بیش از ظرفیت و میزان از سواحل مرجانی، یک تهدید بالقوه برای این زیست بوم به شمار میرود. به طور حتم می دانید که منطقه ها مرجانی مکانی برای تخم گذاری و همینطور تغذیه گونه های دریایی هستند و تنوع زیستی در این منطقه ها بسیار بالا است، به همین علت اهمیت زیادی دارند. خلیج فارس نیز به عنوان با ارزش ترین زیستگاه زیست بومی مرجانی، از موقعیت بسیار حساسی برخوردار است.

آنالیز هایی که از طریق کارشناسان محیط زیست اجرا شده خبر از این موضوع می دهد که تقریباً تمام قسمت های جزایر ایرانی به واسطه آبسنگ های مرجانی، پوشیده شده و محاصره شده اند و به طور کلی این آب سنگ های حاشیه ای، ساختار اصلی در خطوط کشور ما را تشکیل می دهند. از جمله مهمترین منطقه ها مرجانی ایران جزیره های خارک، خارکو، فارسی، طاهری، کیش، لاوان، هندورابی، فارور، بنی فارور، شیدور، تنب بزرگ، تنب کوچک، سیری، لارک و ابوموسی، هنگام، قشم، هرمز، خلیج نایبند، خلیج چابهار و غیره هستند. هدف ما از به تحریر درآوردن این مقاله معرفی جزایر مرجانی ایران است که به صورت عمده بیشتر شناخته شده هستند و به علت رسیدگی هایی که در آنها رخ داده، منطقه ها گردشگری معتبر، شناخته شده و محبوبی به حساب می آیند. مانند جزایر کیش، قشم، لارک و هنگام.

معرفی جزیره مرجانی ایران

در این بخش از مقاله، جزیره هایی را که بیشترین حجم مرجان ها در آنها دیده شده است را به شما معرفی خواهیم کرد.

1- قشم زیبا، اولین جزیره مرجانی ایران

در این قسمت قصد داریم تا شما را با یکی از زیباترین جاذبه های گردشگری کشورمان یعنی جزیره مرجانی قشم آشنا کنیم. این جزیره مرجانی ایران در 22 کیلومتری جنوب شهر بندرعباس نهاده شده است و دو بندرگاه کوچک به نام های بندر درگهان و بندر قشم نیز دارد. قشم مرکز این جزیره است که در شرقی ترین نقطه جزیره نهاده شده است. تقریباً از دهه 70 یا 80 هجری شمسی قشم در دسته منطقه ها آزاد تجاری نهاده شد و به همین علت کسب و کار در این جزیره رونق پیدا کرد. انگیزه بیشتر گردشگرانی که به این جزیره مرجانی ایران سفر می نمایند بعد از بازدید از مجذوب کنندهیت های طبیعی، استفاده کردن و خرید از بازارهای قشم است. این جزیره را بزرگترین جزیره ایران می دانند که در تنگه هرمز واقع شده و به شهرهای بندرعباس، جزیره لارک، بندر خمیر، تمب کوچک وتمب بزرگ و بعلاوه جزیره هنگام، همسایه است. مساحت زیادی دارد، تنوع آب و هوایی بالایی دارد و همین عوامل سبب به وجود آمدن پدیده های طبیعی و خاص در این جزیره شده اند. آب و هوای این جزیره مرجانی ایران در بیشتر اوقات سال گرم و مرطوب است و دمای بالای هوا و همینطور تابش مستقیم آفتاب می تواند راهی طبیعی برای تغییر رنگ پوست شما باشد. اگر با گرمای هوا مشکل دارید به هیچ عنوان در فصل های تابستان و بهار به این جزیره مرجانی ایران سفر نکنید و در عوض پاییز و زمستان را انتخاب کنید که به راحتی می توانید با یک لباس تابستانه در این جزیره قدم بزنید.

این جزیره مرجانی ایران جاذبه های بسیار زیادی دارد مانند قلعه پرتغالی ها، برکه بی بی، چاه های تاریخی آب در اطراف قلعه لافت معروف به چاه های طلا که 366 حلق هستند، مسجد و مقبره شیخ برخ مربوط به عصر خلیفه دوم، جنگل های دریایی حرا از لافت تا بندر خمیر، مسجد و مدرسه کمالیه، آرامگاه معروف شاه شهید، سواحل زیبای جنوبی جزیره، مسجد قبا، مسجد رمچاه، مسجد جامع قشم، مسجد روستای طبل، قبرستان انگلیسی ها، درخت کهنسال انجیر معابد معروف به درخت لور، سد دم یا پی پشت که از دوره ساسانیان بر جای مانده، نهالستان سلمانی، غارهای خربس، آرامگاه شیخ اندرآبی، کوه نمکدان از معادن قشم، سد خالصی، منطقه کوه کولغان، بنادر درگهان، سلخ، شیب دراز، مسن، میدان امام قلی خان، اسکله توریستی تبریز، ژئو پارک قشم و بعلاوه تنگه چاهکوه، دره ستاره افتاده، تنگه عالی، دره تندیس ها، دره شور، نمکدان، دولاب و غیره. در این جزیره مرجانی ایران زیبایی ها و جاذبه های گردشگری کم نیستند.

  • راه های دسترسی به جزیره مرجانی قشم

شما برای سفر به قشم چند راه پیش روی خود دارید. هم می توانید از جهت زمینی به سمت قشم حرکت کنید و یا می توانید سفر هوایی را امتحان کنید. اگر تصمیم گرفتید که سفر هوایی به این جزیره مرجانی ایران را انتخاب کنید باید بدانید که راحت ترین راه دسترسی، پرواز هوایی است. رزرو بلیط قشم برای شما بستگی به ایرلاین کلاس پروازی و زمان پرواز شما دارد و با توجه به شرایط آب و هوایی، تعطیلات و ساعت پرواز، ممکن است با قیمت های مختلف و متفاوتی روبرو شوید. فرودگاه بین المللی قشم نیز اهمیت بسیار ویژه ای در منطقه دارد که در سال 1372 به طور کامل ساخت و ساز آن به سرانجام رسید و در حال حاضر یکی از فرودگاه های بسیار پر رفت و آمد ایران محسوب می گردد.

اما اگر تصمیم داشته باشید که سفر خود را به صورت زمینی این جزیره مرجانی ایران انجام دهید، می توانید جهت شهر مبدا تا شهر بندرعباس را با ماشین شخصی یا قطار طی کنید و یا اینکه اگر در شهر تهران زندگی می کنید، بلیط قطار تهران قشم را تهیه کنید که در حدود 18 ساعت و نیم زمان خواهد برد تا شما را به این جزیره مرجانی ایران برساند. بعد از اینکه وارد بندرعباس شدید با قایق به قشم خواهید رفت، که این قایق ها تقریباً هر 1 ساعت یک بار از سمت اسکله شهید حقانی به سمت اسکله شهید ذاکری قشم حرکت نموده و این فاصله را در مدت زمان 50 دقیقه طی می نمایند. اگر تصمیم گرفتید با وسیله شخصی و ماشین خودتان به این جزیره مرجانی ایران سفر کنید باید بدانید که بعد از اینکه به بندرعباس رسیدید، مستقیم به بندر پل بروید. از آنجا 70 کیلومتر راه در پیش دارید که آن را از طریق لندی کرافت به همراه ماشین خود طی خواهید کرد و لندی کرافت ها در مدت زمان تقریبی 20 دقیقه شما را از بندر عباس به قشم خواهند رساند. زمانی هم که هوا نامساعد باشد و آب و هوا جو ناپایداری داشته باشد، این شناورها شما را به جزیره قشم نخواهند برد.

جهت رزرو سریع و آسان تور قشم با تضمین برترین قیمت روی تصویر زیر کلیک کنید:

2- کیش، دومین جزیره مرجانی ایران

جزیره کیش یک جزیره بیضی شکل است که 90 کیلومتر مربع مساحت دارد و در جنوب غربی بندرعباس در میان آب های زیبای خلیج همواره فارس نهاده شده است. بلند ترین قسمت این جزیره مرجانی ایران، ارتفاعی برابر با 35 متر از سطح دریا دارد، بعلاوه این جزیره هیچگونه رودخانه ای ندارد اما منابع آب شیرین زیرزمینی آن بسیار زیاد هستند. از جمله جاذبه های جزیره کیش، آثار تاریخی، پارک های ساحلی و تفریحی، سواحل مرجانی، سواحل ماسه ای - مرجانی، باغ وحش، آکواریوم، باغ پرندگان کیش، دلفیناریوم، شهر زیرزمینی کاریز، کشتی های تفریحی و بعلاوه کشتی به گل نشسته یونانی می باشند.

در کنار جاذبه های تاریخی این جزیره مرجانی ایران، شما تفریحاتی مانند پلاژ بانوان و آقایان، امکانات سوارکاری، پیست دوچرخه سواری، کارتینگ، غواصی، جت اسکی، اسکی روی آب و دیگر تفریحات سرگرم نماینده را در این جزیره مرجانی ایران خواهید دید. یکی از جاذبه های ناگفته جزیره کیش این است که در خیابان ها شما با چراغ قرمز هدایت و رانندگی روبرو نخواهید بود، ضمن اینکه بزرگترین پرچم ایران نیز در این جزیره واقع شده است.

  • راه های دسترسی به جزیره کیش

برای سفر به جزیره کیش شما می توانید هم از سفر هوایی بهره ببرید و هم با قطار یا ماشین شخصی به این جزیره مرجانی ایران سفر کنید. اگر تصمیم گرفتید که از هواپیما بهره ببرید و با سفر هوایی خودتان را به این جزیره مرجانی زیبا برسانید، باید این موضوع را در نظر بگیرید که سفر به کیش در تعطیلات رسمی و فصل هایی که آب و هوای مناسبی دارند مانند پاییز و زمستان کمی گران تر تمام می گردد. اما اگر به جای انتخاب تعطیلات، در روزهای سرانجامی سال و یا فصل هایی مانند بهار یا اواخر تابستان اقدام به سفر کنید، هزینه شما هم برای مسافرت و هم برای اقامت و خرید در این جزیره مرجانی ایران تقریباً دو سوم یا نصف خواهد شد.

اگر تصمیم گرفتید با قطار سفر کنید باید برای مثال از تهران به بندرعباس بلیط قطار تهیه نموده و از بندرعباس با قایق های مخصوصی که انتقال مسافران و گردشگران به این جزیره مرجانی ایران را انجام می دهند، به کیش سفر کنید. اگر تصمیم گرفتید که با ماشین خود این مسافت را طی کنید و علاوه بر مقصد از طی کردن جهت نیز لذت ببرید، باید بدانید که به جز چند باک بنزین هزینه دیگری نخواهید داشت. زمانی که به بندرعباس رسیدید، از بندر چارک با لندی گراف و با اتومبیل خود به راحتی می توانید وارد کیش شوید. هزینه شما از این طریق خیلی کمتر خواهد شد و البته در این جزیره مرجانی ایران نیز به جای پرداخت کرایه می توانید با ماشین خود در سطح شهر تردد کنید.

تور کیش را با تخفیفات ویژه گشت های تفریحی جزیره از گل پدیده رزرو کنید:

3- جزیره لارک، سومین جزیره مرجانی ایران

سومین جزیره مرجانی ایران جزیره لارک است که در 33 کیلومتری بندرعباس و درست در 11 کیلومتری جزیره قشم، در جهت شرقی نهاده شده است. مساحتی در حدود 40 کیلومتر مربع دارد و ارتفاع سطح جزیره از دریا 75 متر تخمین زده شده است. بلندترین نقطه این جزیره مرجانی ایران نیز 151 متر ارتفاع از سطح دریا دارد. جاذبه های جزیره لارک شامل سواحل مرجانی زیبا، قبرستان و قلعه پرتغالی ها و بعلاوه تلگرافخانه مربوط به کمپانی هند شرقی در مکانی موسوم به مرنه هستند. از جمله مراسم هایی که نقطه عطفی در مدنیت این جزیره مرجانی ایران است و بسیار مجذوب کننده نیز می باشد، آتشدان های سفالی هستند که از گل پخته تهیه شده و به شکل گلدان های کوچکی بر روی مقبره های مردگان و بعلاوه جوان مردگان گذاشته می شوند. در آنها آتش با ذغال افروخته ریخته می گردد و به آن اسپند و کندر نیز اضافه می نمایند که در شب های آدینه بر گور رفتگان خود قرار می دهند. قلعه پرتغالی ها در جزیره لارک نیز به علت نوع بنا و ساختمان آن، به قلعه پرتغالی ها که در بندر خمیر و جزیره مرجانی قشم نهاده شده اند بسیار شباهت دارد.

  • راه های دسترسی به جزیره مرجانی لارک

برای دسترسی به جزیره لارک شما می توانید از طریق اسکله موجود در قشم اقدام کنید. مطمئن ترین جهت و البته اولین راه پیشنهادی ما این است که شما به بندرعباس سفر کنید از آنجا خود را به قشم برسانید و سپس با اتوبوس دریایی به جزیره لارک سفر کنید. راه بعدی این است که با استفاده از قایق های موتوری از اسکله دوحه در جزیره قشم خود را به به این جزیره مرجانی ایران برسانید. مسافتی که از جزیره قشم تا لارک طی خواهد شد در حدود 16 کیلومتر تخمین زده شده است. البته شما می توانید از بندرعباس نیز با استفاده از قایق دربستی خود را به لارک برسانید.

اگر دوست داشتید سفری به جزیره هرمز نیز داشته باشید، جای هیچ نگرانی نیست. شما از جزیره هرمز نیز به این جزیره مرجانی ایران یعنی لارک به راحتی دسترسی خواهید داشت. البته توجه کنید که جزیره لارک در یک موقعیت حساس استراتژیک در تنگه هرمز نهاده شده و به همین علت ممکن است شما با مانورهای نظامی زیادی نیز رو به رو شوید. ناگفته نماند اگر در این منطقه مانور نظامی در حال برگزاری باشد، رفت و آمد به این جزیره ممنوع خواهد بود. پیشنهاد می کنیم قبل از اینکه به جزیره لارک سفر کنید، در اسکله های جزایر قشم و بندرعباس اطلاعات خود را به روز کنید تا در سفر خود با تاخیر روبرو نشوید. به طور معمول برای انجام مانورهای نظامی از چند روز قبل، اطلاع رسانی انجام می گردد تا مردم محلی و گردشگران برای رفت و آمد مسئله ای نداشته باشند.

4- زیبایی وصف ناپذیر مرجان ها در جزیره هنگام

جزیره هنگام وسعتی در حدود 50 کیلومتر مربع داشته و با معادن نمک، خاک و سربی که دارد، در جنوب جزیره قشم نهاده شده است. شما در این جزیره مرجانی ایران ارتفاعات پس آهکی زیادی را خواهید دید و بلندترین نقطه آن کوه ناکس است که 106 متر ارتفاع دارد. از جمله تفرجگاه های زیبا در این جزیره مرجانی ایران، سواحل مرجانی زیبا و آب سنگ های موجود در جزیره هستند که محل تخم گذاری لاک پشت های دریایی نیز می باشند. بعلاوه سواحلی که برای غواصی در نظر گرفته شده اند، دره آفتاب یا دره خورشید که در روستای قیل واقع شده است و دشت هایی که در جزیره گسترده شده اند و در فصل بهار زیبایی نفس گیری دارند، همگی از جمله مجذوب کنندهیت های گردشگری در این جزیره مرجانی ایران هستند.

البته در این جزیره شما با بناهای تاریخی مثل برج ها، پل ها، قلعه ها، کاخ ها، بازار ها، میادین، حمام ها و بناهای مذهبی مانند امامزاده ها، تکایا، مساجد، آرامگاه ها، معابد و زیارتگاه هایی روبرو می شوید که در تمامی آنها آداب و سنن مردم جزیره هنگام در کنار فرهنگ غنی آنها را، به وضوح شاهد خواهید بود. در این جزیره مرجانی ایران شما با طبخ انواع غذا، شیرینی و پیش غذا های متنوع در کنار چاشنی ها، صنایع دستی و پوشاک زیبا و متنوعی روبرو می شوید که همه آنها را می توان جلوه هایی از زندگی غنی و پر افتخار مردم خطه جنوب کشور دانست، که البته ارزش های بسیار زیادی در عرصه گردشگری فرهنگی نیز دارند.

  • راه های دسترسی به جزیره مرجانی هنگام

برای سفر کردن به این جزیره مرجانی ایران شما باید اول وارد جزیره قشم بشوید. بگذارید همین ابتدای کار به شما اطمینان بدهم هیچ راه دیگری در هیچ کجای دنیا برای ورود به جزیره هنگام وجود ندارد. تنها راه شما جزیره قشم است که شما باید خودتان را از طریق قطار، هواپیما و یا اتومبیل شخصی به این جزیره برسانید. سپس از طریق اسکله کندالو یا اسکله شیب دراز، بلیط قایق تهیه نموده و با قایق به سمت جزیره هنگام سفر کنید. البته چندان فرقی نمی کند که اسکله شما کدام باشد، چون فاصله قشم تا این جزیره مرجانی ایران تنها چند دقیقه است.

اگر می خواهید برترین تصور از جهت خود را داشته باشید ما به شما پیشنهاد می کنیم که از گوگل مپ که از طریق گوگل مَپ، جهت دسترسی خود از جزیره قشم به جزیره هنگام را رصد کنید. بعد از اینکه به قشم رسیدید، از دو جهت می توانید خود را به این جزیره برسانید. یا از جاده ساحلی جنوبی بهره ببرید که در کنار ساحل نهاده شده و چشم انداز چشم نواز دریا در کنار آن به وضوح تعیین است. یا از اتوبان قشم - درگهان بهره ببرید و از آن جا خود را به فرودگاه و اسکله شیب دراز برسانید. البته جهت دوم زمانی برای شما پیشنهاد می گردد که شما با استفاده از اتومبیل خود قصد سفر به این جزیره مرجانی ایران را داشته باشید. در غیر اینصورت تاکسی ها جهت را بلدند و به راحتی و در کمترین زمان، شما را به این جزیره مرجانی ایران خواهند رساند.

زیبایی خارق العاده در جزیره مرجانی ایران

جزایر آب سنگی و مرجانی در خلیج همواره فارس یکی از بی نظیر ترین منطقه ها مرجانی در دنیا محسوب می شوند. جزیره هایی که به عنوان جزایر زیبای مرجانی در این مقاله به شما معرفی شدند از جمله نقاطی هستند که به واسطه جاذبه های گردشگری، سالانه مهمانان و مسافران زیادی هم از داخل کشور و هم از خارج از کشور، از آنها تماشا می نمایند. البته به واسطه استفاده نادرست و بی رویه، این زیست بوم بی نظیر و کمیاب در خلیج فارس رو به نابودی است. چه بهتر است که با مشارکت جامعه بومی و بعلاوه مدیریت و حفظ منطقه، جاذبه های طبیعی مرجانی و آب سنگ های خلیج فارس در این جزیره های مرجانی ایران مورد حمایت قرار بگیرند تا از انقراض و نابودی آنها جلوگیری گردد.

منبع: الی گشت

به "راهنمای سفر به 4 جزیره مرجانی ایران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "راهنمای سفر به 4 جزیره مرجانی ایران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید