از گرجستان سوغاتی چی بیاریم؟

به گزارش گل پدیده، گرجستان از جمله کشورهایی است که می توانید بدون ویزا به آنها سفر کنید. از سوی دیگر جاذبه های طبیعی و فرهنگی گرجستان خاص و دوست داشتنی هستند و شهرگردی در گرجستان، می تواند تجربه ای منحصربه فرد از تور خارجی باشد. در کنار این ها، خرید سوغاتی در تور گرجستان می تواند سفرتان را تکمیل کند. سوغاتی هایی که شما و دیگران را به یاد گرجستان می اندازد و تا همواره، اتفاق های خوب سفرتان را یادآوری می نماید. در این مقاله از سوغاتی های گرجستان بیشتر برایتان گفته ایم.

از گرجستان سوغاتی چی بیاریم؟

سوغاتی هایی که فقط در گرجستان پیدا می شود

در تور گرجستان، زمانی را برای شناخت فرهنگ ها، صنایع دستی و هنرهای مردم گرجستان کنار بگذارید. آنگاه می توانید اشیایی را پیدا کنید که مختص گرجستان هستند و تاریخ، اندیشه مردم و حتی رنج هایی که کشیده اند را بازتاب می نمایند. در اینجا از خاص ترین سوغاتی های گرجستان گفته ایم.

سفره آبی گرجستانی

سفره آبی گرجی که با پرندگان شگفت انگیز، آهو و چهره های زیبا تزئین شده است، برای سه قرن بخشی جدایی ناپذیر از فرهنگ گرجستان بوده است. برای سال ها سنت تزیین سفره به فراموشی سپرده شد اما اخیراً مردم آغاز به احیای این هنر و بازگرداندن آن به زندگی روزمره خود نموده اند. گفتنی است که این سفره به عنوان اثری از گرجستان به ثبت یونسکو هم رسیده است. قدمت قدیمی ترین نمونه های رومیزی نخی نقاشی شده آبی، به اواخر قرن هفدهم باز می شود. در قرن هجدهم، صنعتگران آغاز به ایجاد منسوجات چاپی با استفاده از بلوک های چوبی با حکاکی های تزئینی کردند. روش رنگرزی سرد که منشا آن شرق بود، در آن موقع در گرجستان به طور گسترده توسعه یافت. این منسوجات با گیاه نیل رنگ می شدند و رنگ مجذوب کنندهی به خود می گرفتند. الگوهای خاص و مهم تر از همه رنگ متفاوت، منسوجات گرجستان را از نمونه های روسی و اروپایی خود متمایز می کرد.

حالا در زبان گرجی به این سفره های آبی lurji supra می گویند. سفره آبی گرجی پنج سال است که در خیابان کوچکی در تفلیس در یک کارگاه کوچک به وسیله برترین صنعتگران فراوری می شود و پروفسور تیناتین کلدیاشویلی داستان این سفره ها را اینگونه بیان می نماید:

ممکن است اطلاعاتی در خصوص سفره آبی قبلاً وجود داشته باشد، اما فقط منابع مربوط به قرن هفدهم در کاخ اسکندر دوم، پادشاه منطقه کاختی، حفظ شده است. در ابتدا از این سفره در کاخ پادشاهان گرجستان استفاده می شد و هر از گاهی خانواده های دهقانی نیز از آنها استفاده می کردند.

به نظر می رسد در اصل سفره های تزئین شده با دیگر تزئینات شرقی از هند و ایران به گرجستان آمده است. بعدها گرجی ها آنقدر این سفره را دوست داشتند که به فناوری ساخت آن دست یافتند. بعضی از تزئینات سفره بدون تغییر باقی ماندند، بعضی از آنها مانند آهو، پرنده یا ماهی بعدها به سفره ها اضافه شدند.

جالب است بدانید هرکدام از این نقش ها معنایی دارند. به عنوان مثال، آهو در اساطیر گرجستان با درخت زندگی مرتبط است، پرنده متعلق به این درخت زندگی است و ماهی نماد عیسی مسیح است با خرید سفره آبی گرجستانی می توانید بخشی از تاریخ و تمدن این کشور را به یادگار داشته باشید.

ادویه گرجستانی

حتی یک غذا، نان، دسر و حتی سس، بدون ادویه از در آشپزخانه های گرجستان بیرون نمی رود.ترخون، رازیانه، جعفری، گشنیز، ریحان، نعناع و گاهی ترکیب گیاهان خاصی از جمله خملی سونلی، دارچین، میخک، زعفران، فلفل قرمز و... ادویه های گرجستان را شکل می دهند. اگر اهل آشپزی هستید دوست دارید طعم های نو را بچشید، ادویه های گرجستان را از دست ندهید.

چرچخلا گرجستانی

چرچخلا معروف ترین شیرینی در میان خوراکی های سنتی گرجستان است. برای درست کردن این شیرینی ملی گرجستان، آجیل ها را نخ می نمایند و بعد آن را در آب انگور غلیظ شده و آرد می پزند. این شیرینی گرجستانی بسیار پرانرژی است و می توانید چند رشته از آن را به عنوان سوغاتی با خود به خانه بیاورید.

جوراب خینکالی گرجستانی

جوراب خینکالی معمولا دست بافت نیست اما روی آن با مهر و رنگ هایی، طرح هایی خاص زده اند. تنوع طرح و رنگ و زیبایی این جوراب ها، یاری تان می نماید تا یک سوغاتی مقرون به صرفه و سبک را برای دوستان و عزیزان تان خریداری کنید. خوب است بدانید که خینکالی یک غذای معروف گرجستانی است. این غذا درواقع یک کیسه خمیری کوچک است که داخلش را با گوشت، سبزیجات معطر و ادویه پر نموده اند. خینکالی آنقدر محبوب است که جوراب هایش را پای خیلی ها می بینید.

جواهرات میناکاری گرجستانی

میناکاری مخلوطی از شیشه مذاب و فلزاتی مانند نقره، مس و طلا است. از قرن هشتم تا پانزدهم، هنرمندان گرجستان در ساخت و فراوری مینا بسیار مشهور بودند. متأسفانه، در قرن پانزدهم، این سبک هنری رها شد. با گذشت قرن ها، حالا دوباره این هنر احیا شده و جواهرات بسیار نفیس و ظریفی به دست گرجستانی ها فراوری می شود. مینا از جمله گران ترین سوغاتی های گرجستان است که قطعا ارزش خرید و نگهداری را خواهد داشت.

لباس های سنتی گرجستانی

ساموسلی پیرولی یک فروشگاه لباس است که پوشاک معمولی گرجستانی را با طراحی معاصر می فروشد. در اینجا لباس، کفش و لوازم جانبی مردانه، زنانه و نوزادان را پیدا خواهید کرد. در اینجا می توانید تیشرت هایی را پیدا کنید که نقش شاهزادگان و نجیب زادگان گرجستان روی آنها نقش بسته است و به سبکی نو، ارائه شده اند. برای آشنایی با زیباترین لباس گرجی کلیک کنید.

مرباهای گرجستان

اگر اهل تست کردن طعم های نو هستید و می خواهید آن خوراکی های نو را با خود به خانه ببرید، خرید مربا از برترین پیشنهادهاست. مربای گیلاس سفید، مخروط کاج و گردو از معروف ترین مرباهای گرجستان است. این مرباها را می توانید در گرجستان تست کنید و اگر دوست داشتید آنها را با خودتان به ایران بیاورید.

عتیقه های گرجستان

گرجستان از آن کشورهایی است که در بازارهای سنتی آن می توانید کسانی را ببینید که عتیقه و اشیای گرانبها را بساط نموده اند. البته باید بدانید مثل خیلی از عتیقه فروشی ها این اشیا نیز واقعا قدیمی نیستند و فقط گاهی در میان شان چیزهای خاصی پیدا می شود. با این حال برای تجربه و کشف ناشناخته، بد نیست به این بساط ها هم نگاهی بیاندازید.

گردشگر های کشورهای دیگر، از گرجستان چه چیزهایی می خرند؟

گردشگرانی که از کشورهای دیگر به گرجستان می آیند، معمولا جاکلیدی، آهن ربای یخچالی، قاب عکس، عینک شات و عروسک مخملی می خرند. دلیل این انتخاب ها، مقرون به صرفه بودن، سبک بودن و نمادهایی است که می تواند سفر به گرجستان را در خاطرات آنها زنده کند. شما هم اگر در پی هدیه های مقرون به صرفه هستید، می توانید این موارد را انتخاب کنید.

آیا گرجستان برای خرید خوب است؟

خرید در تفلیس در مقایسه با سایر شهرهای اروپایی می تواند مقرون به صرفه تر باشد. اما خرید همه کالاها پیشنهاد نمی شود. به عنوان مثال، لوازم الکترونیکی یا گجت ها در گرجستان در مقایسه با بعضی از کشورهای اروپایی و ایالات متحده آمریکا بسیار گران هستند. اما خرید محصولات سنتی و کالاهای خود گرجستا می تواند مالی و البته مجذوب کننده باشد.

محصولات خاص گرجستان چیست؟

گرجستان در فراوری بادام زمینی، اسپند، زغال اخته، پنبه، هندوانه، هلو، تخم مرغ، خیار، ذرت شیرین، فلفل دلمه ای، گوجه فرنگی، طالبی، چاودار و کلم بسیار خوب است. در نتیجه محصولاتی که با این گزینه ها درست می شوند قیمت بهتر و کیفیت بالایی دارند. شما می توانید این محصولات را هم به عنوان سوغاتی انتخاب کنید.

قیمت تور گرجستان

اگر دوست دارید گرجستان را از زاویه متفاوت ببینید و به بخش هایی بروید که کمتر کسی از آنها خبر دارد، باید با یک آژانس گردشگری معتبر و راهنمایان خبره همراه شوید. برای این منظور و اطلاع از قیمت تور گرجستان سایت گل پدیده را ببینید یا با شماره 02141663000 تماس بگیرید.

گل پدیده علاوه بر گرجستان تورهای مجذوب کننده دیگری از جمله تور ویتنام، تور فیلیپین، تور نپال، تور تونس، تور ژاپن، تور سریلانکا، تور ماداگاسکار و... را نیز برگزار می نماید. تمام اطلاعات این تورها از جمله هزینه ها، امکانات، زمان برگزاری و... را می توانید در سایت آنالیز کنید و یا با ما تماس بگیرید.

منبع: دالاهو

به "از گرجستان سوغاتی چی بیاریم؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "از گرجستان سوغاتی چی بیاریم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید