افزایش 15.2 درصدی مصرف بنزین، مصرف بنزین در نوروز به 100 میلیون لیتر در روز می رسد

به گزارش گل پدیده، مدیرعامل شرکت ملی پخش گفت: پیش بینی ما این است که نوروز سال جاری اگر محدودیت های کرونایی نداشته باشیم، مصرف بنزین در تعطیلات نوروزی روزانه بیش از 100 میلیون لیتر باشد.

افزایش 15.2 درصدی مصرف بنزین، مصرف بنزین در نوروز به 100 میلیون لیتر در روز می رسد

به گزارش گروه مالی گل پدیده به نقل از شرکت ملی پخش فراورده های نفتی، کرامت ویس کرمی، مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی در رابطه با الکترونیکی شدن توزیع فرآورده نیروگاهی و نوروزی گفت: یکی از اقدامات مهم شرکت ملی پخش در سال های اخیر استفاده از سامانه ها در حوزه تأمین و توزیع سوخت کشور است که هم اکنون این طرح در تمامی منطقه ها عملیاتی ما به اتمام رسیده است و سامانه الکترونیکی در توزیع نفت گاز مصرف نمایندگان جز (کمتر از 6 هزار لیتر به جز بخش حمل ونقل) مورد استفاده قرار می گیرد. مصرف نمایندگان جز در سالیان قبل به روش حواله دستی می آمدند و نفت گاز خود را از طریق عوامل توزیع یا فروشندگی های ثابت روستایی یا عامل توزیع سیار تحویل می دادیم، اما در طرح تازه این امر در بستر الکترونیکی اجرا شده است.

وی اضافه نمود: بنابراین سهمیه در یکی از کارت های بانکی آن ها اعمال می کنیم و فروشندگانی را به سیستم پوز بانکی و بستر سخت افزاری و نرم افزاری مجهز کردیم که سهمیه ای که برای آن ها تعیین می شود، در آن کارت ذخیره می شود و در فروشندگی که مصرف نماینده تحت پوشش آن است، سوخت خود را دریافت می نماید. این کار باعث می شود که ما به راحتی بتوانیم کنترل های بعدی را انجام دهیم و از دریافت سوخت از طریق مصرف نماینده واقعی با لیتراژ و قیمت تعیین مطمئن شویم. توزیع الکترونیکی انواع فرآورده در کشور از سال 98 شروع شده است و این طرح در سال 99 به تدریج در منطقه ها ما کامل شد و در سال 1400 به طور کامل نهایی شد.

ویس کرمی ادامه داد: در استان سیستان و بلوچستان خیلی از شهرها هنوز گازرسانی انجام نپذیرفته است و قبلاً از کوپن استفاده می شد، اما اشکال این است که در توزیع کوپنی، شناسایی کردن افرادی که به کوپن احتیاج داشتند، کار سختی بود که پست انجام می داد و به دلیل دستی بودن امکان کنترل و نظارت نیز در آن وجود نداشت، بنابراین تصمیم گرفتیم توزیع نفت سفید را نیز الکترونیکی کنیم، بستر سخت افزاری و نرم افزاری آن در تمام فروشندگی های روستایی فراهم شد. مشترکین را شناسایی کردیم و امروز حدود 2 میلیون و دویست هزار خانوار در کل کشور برای گرمایش خود مصرف نماینده نفت سفید هستند.

وی با تأکید بر اینکه بیش از 2 میلیون و 200 هزار خانوار نفت سفید گرمایش مورداحتیاج خود را به صورت 100 درصد الکترونیکی از بستر سامانه سدف یا تجارت آسان دریافت می نمایند، اضافه نمود: هم اکنون تعیینات این خانوارها در سامانه تجارت آسان ثبت شده است و سهمیه ای که در ماه برایشان تعیین می شود، در یکی از کارت های بانکی که خودشان معرفی نموده اند، سهمیه در آن کارت با قیمت تعیین ذخیره شده و فروشنده هم از قبل تعیین می شود و خود مشترک نیز شناسایی شده و می داند به کجا مراجعه کند و از طریق همان فروشندگی با روش الکترونیکی سوخت خود را دریافت می نماید، بنابراین این الکترونیکی شدن علاوه بر اینکه امکان رصد دقیق تعیینات فرآورده های توزیعی در کشور را فراهم می نماید، خدمات ما به مردم را هم تسهیل خواهد نمود. بنابراین کنترل های بعدی ما نیز خوب انجام پذیرفته و قابل پایش و نظارت است.

بخش زیادی از LPG به صورت غیرمجاز در خودروها مصرف می شود

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی در رابطه با شیوه توزیع گاز مایع (ال.پی.جی) اظهار داشت: تا پیش از سال 1399 ما هیچ گونه نظام توزیعی مناسبی برای این مشترکان و مصرف نمایندگان آن نداشتیم و نظام توزیع مناسبی وجود نداشت؛ از ابتدای سال 99 ما طرح توزیع الکترونیکی گاز مایع را کلید زدیم و به صورت پایلوت مشابه بحث نفت سفید و نفت گاز مصرف نمایندگان جز پیاده سازی آن را انجام دادیم و به تدریج در 37 منطقه توسعه دادیم. در واقع همان 2 میلیون و دویست هزار خانواری که در بحث نفت سفید شناسایی شده بودند، برای مصرف گاز مایع شناسایی شده اند و بستری مشابه برای توزیع گاز مایع نیز ایجاد کردیم که در این مورد هم مشترک گاز مایع باز هم مراجعه می نماید و سهمیه خود را از طریق عامل توزیع، گاز مایع را دریافت می نماید. در بحث گاز مایع نکته ای که وجود دارد، متأسفانه استفاده غیرمجاز از گاز مایع است که بخش زیادی متأسفانه به صورت غیراستاندارد در خودرو استفاده می شود.

وی اضافه نمود: ال پی جی به دلیل قیمت پایینی (کیلویی 230 تومان) که دارد، به صورت غیرمجاز به عنوان سوخت خودرو استفاده می نمایند. این امر در شرایطی است که ما بارها بر غیرمجاز، غیرایمن و خطرآفرین بودن استفاده از این سوخت به عنوان سوخت خودرو تاکید نموده ایم. شرکت های توزیع نماینده گاز مایع در کشور 74 شرکت توزیع گاز مایع هستند که طرف قرارداد با شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی هستند و ما سهمیه ای را ماهیانه برای هر کدام از این شرکت ها تعیین می کنیم، مبدا تأمین آن ها که پالایشگاه های کشور است را تعیین می کنیم و این شرکت ها مراجعه می نمایند و گاز مایع را از مبدا تأمین نماینده دریافت می نمایند و پس از پر کردن در مراکز سیلندرپرکنی، از طریق عوامل توزیع ثابت و سیار خود توزیع می نمایند.

ویس کرمی در رابطه به تأمین سوخت نیروگاه ها گفت: تأمین سوخت مایع نیروگاه ها نیز (نفت گاز و نفت کوره) بر مبنای سامانه های نرم افزاری انجام می شود، باری که برای یک نیروگاهی از انبار خارج می شود، به صورت سیستمی مانیتور می شود، یعنی زمانی که یک نفتکش از انبار خارج می شود، آن منطقه که نیروگاه در آن واقع شده است، مانیتور می نماید که این سوخت بابت کدام نیروگاه خارج شده است و زمانی که به نیروگاه می رسد، در آنجا نیز پس از تحویل اظهار سیستمی انجام می شود. یعنی از طریق سامانه ای اعلام می نماید که محموله دریافت شده و اطلاعات وارد سامانه شده و تأیید دریافت سوخت در سیستم انجام می شود تا نفتکش بتواند بار مرحله بعدی خود را دریافت کند و اگر آن تاییدیه نباشد، اجازه ورود به انبار به آن ناوگان داده نمی شود.

وی با اشاره به برنامه یک میلیون و 460 هزار دستگاه خودرو عمومی باری و مسافربری شورای اقتصاد برای خودروهای گازسوز گفت: در حوزه سی ان جی دو هزار و 524 تجهیز سی ان جی را در کل کشور از ابتدای ورود بحث سی ان جی به سبد سوخت خودرو تا امروز ایجاد شده است. هم اکنون به طور میانگین روزانه 23 میلیون مترمکعب سی ان جی در کشور مصرف می شود که جایگزین همین اندازه بنزین شده است. ظرفیت خوبی هم برای توزیع سی ان جی ایجاد شده است. هم اکنون حدود 4 میلیون و 200 هزار دستگاه خودروی دوگانه سوز در کشور داریم که از طریق مراجعه به بیش از 2 هزار و 500 جایگاه سی ان جی، سوخت خود را دریافت کنیم.

ویس کرمی در رابطه با طرح هوشمندسازی جایگاه های سوخت گفت: مصوبه شورای اقتصاد را در این زمینه داریم و برنامه ریزی آن اجرا شده است. هدف اصلی هوشمندسازی از اجرای این طرح تأمین ایمنی در جایگاه های سی ان جی و ایمنی خودروهای مراجعه نماینده به جایگاه است. به این ترتیب که خودرو در ابتدای ورود به جایگاه شناسایی شده و اگر جزو خودروهای مجاز ثبت شده در سیستم (تبدیلی و فراوری کارخانه ای) که معاینات فنی دوره ای را انجام داده است و گواهینامه های معاینه فنی و سلامت را دریافت نموده باشد، از طریق سامانه شناسایی شده و می توانند سوخت مورداحتیاج خود را دریافت نمایند.

وی اضافه نمود: اتفاقاتی که در جایگاه ها به وجود می آید و خودرویی منفجر می شود یا سیلندر سی ان جی منفجر می شود، همه اینها به بحث تبدیل غیرمجاز باز می شود، مخزن دستکاری شده و یا بازرسی دوره ای انجام نشده است و این هوشمندسازی جایگاه ها موجب جلوگیری از بروز چنین اتفاقاتی در جایگاه ها خواهد شد. هم اکنون در مرحله برگزاری مناقصه و انتخاب پیمانکار هستیم و امیدواریم که بتوانیم در سال 1401 این طرح را عملیاتی کنیم. اجرای این طرح احتیاج به حداقل 350 میلیون تومان (13 هزار دلار) سرمایه گذاری برای هوشمندسازی هر جایگاه دارد و امیدواریم آن را از طریق توانمندی شرکت های دانش بنیان داخلی اجرایی کنیم.

مدیرعامل شرکت ملی پخش در پاسخ به مقدار توزیع فرآورده ها در کشور گفت: از ابتدای سال 1400 تا اواسط بهمن ماه امسال به صورت میانگین روزانه حدود 5 هزار و صد تن گاز مایع در کشور توزیع شده است که این عدد در سال گذشته، 5 هزار و چهارصد تن بوده است که نشان دهنده کاهش 5.6 درصدی به دلیل توزیع الکترونیکی بوده است. از ابتدای سال بعلاوه به صورت میانگین روزانه 3.9 دهم میلیون لیتر نفت سفید در کشور توزیع نموده ایم که این عدد در سال گذشته 4.5 میلیون لیتر در روز بوده است که کاهش 13 درصدی را نشان می دهد و دلیل این کاهش افزایش تعداد روستاهای گازرسانی شده است.

افزایش 15.2 درصدی مصرف بنزین در کشور

ویس کرمی گفت: در حوزه توزیع بنزین نیز از ابتدای امسال تا به امروز روزانه حدود 86.3 میلیون لیتر بوده است که این عدد در سال گذشته 75 میلیون لیتر بوده است که نشان از افزایش 15.2 درصدی مصرف این فرآورده در کشور است. فرایند توزیع مصرف بنزین در کشور صعودی است و امروز که به ماه های انتهای سال نزدیک می شویم، باز هم افزایش خواهد یافت که البته به محدودیت ها و ممنوعیت های وضع شده نیز بستگی خواهد داشت؛ اما اگر ممنوعیت های کرونا کم باشد، این عدد در تعطیلات نوروزی به حداکثر اندازه می رسد.

مدیرعامل شرکت ملی پخش ادامه داد: پیش بینی ما این است که نوروز امسال متفاوت با سال های قبل است و اگر محدودیت های کرونایی نداشته باشیم، مصرف بنزین در تعطیلات نوروزی روزانه بیش از 100 میلیون لیتر باشد. در زمینه سوخت هوایی نیز مسئله ای نداریم و فراوری ما در داخل کشور، بیش از احتیاج است؛ روزانه حدود 4 میلیون لیتر سوخت هوایی در کشور توزیع می شود که این رقم در ایام نوروز با توجه به افزایش تقاضا، بیشتر می شود و به روزانه 5 میلیون لیتر نیز افزایش پیدا می نماید.

وی اضافه نمود: خوشبختانه با برنامه ریزی خوبی که در سال 1400 به ویژه در شش ماهه دوم سال انجام شد و تعامل بین دستگاهی که بین ما و شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی و شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی، شرکت ملی گاز ایران و حوزه برنامه ریزی وزارت نفت و حوزه فراوری شرکت ملی نفت ایران انجام می شود که همه این ها در بحث فراوری و تحویل گاز طبیعی، فراوری سوخت های مایع و تحویل به نیروگاه ها فعالیت داشتند. با ارتباط و تعامل خوبی که در امسال با مجموعه وزارت نیرو و دیگر دستگاه هایی که یاری دهنده هستند، انجام پذیرفت، این هماهنگی ها منسجم تر و بهتر انجام پذیرفت و خوشبختانه سوخت نیروگاه ها تا به امروز به برترین نحو ممکن انجام شد و مشکل خاصی در فراوری نیروگاه ها و خاموشی نداشته ایم و امیدواریم با هماهنگی و برنامه ریزی خوبی که انجام می شود، یک ماه و نیمی که به انتها سال مانده است، نیز به همین صورت استمرار داشته باشد.

مدیرعامل شرکت ملی پخش توضیح داد: در زمستان به غیر از نیروگاه، سوخت رسانی زمستانی غیر نیروگاهی را نیز در کل کشور داریم که این سوخت رسانی در شرایط برف و باران های شدید و سیل آسا شرایط ویژه ای پیدا نموده و حجم آن افزایش پیدا می نماید، در زمستان امسال نیز ما شاهد بارش برف شدید در شمال و شمال غرب کشور بودیم و در جنوب کشور نیز بحران سیل را داشتیم و در خیلی از استان ها دما به 20 درجه زیر صفر و حتی در بعضی نقاط از جمله سقز به 22 درجه سانتی گراد زیر صفر رسید. در استان های لرستان، اردبیل، کردستان و کرمانشاه نیز شاهد بارش برف بی سابقه ای بودیم. اما با تمام مشکلاتی که در حوزه ترددی و رفت وآمدی داشتیم، کوچک ترین مشکل و کمبودی در حوزه تأمین سوخت مصرف نمایندگانی که در این منطقه ها حضور دارند، نداشتیم و در تمام منطقه ها روستایی که احتیاج به نفت سفید و گاز مایع داشتند، سوخت مورداحتیاجشان را دریافت کردند و هیچ گزارشی مبنی بر کمبود سوخت در هیچ نقطه ای از کشور نداشتیم که این امر هم با کوشش همه همکاران ما در منطقه ها که دچار بحران شده بودند، انجام شد.

منبع: خبرگزاری دانشجو

به "افزایش 15.2 درصدی مصرف بنزین، مصرف بنزین در نوروز به 100 میلیون لیتر در روز می رسد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "افزایش 15.2 درصدی مصرف بنزین، مصرف بنزین در نوروز به 100 میلیون لیتر در روز می رسد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید