بازدید مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی قم از تپه باستانی روستای خاوه

به گزارش گل پدیده، مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی قم عصر روز شنبه 20 اردیبهشت 99 از تپه پیش از تاریخ روستای خاوه قم موسوم به تپه یوسف خان بازدید کرد.

بازدید مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی قم از تپه باستانی روستای خاوه

به گزارش گل پدیده به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی قم، این حمید یزدانی در این بازدید که معاون میراث فرهنگی، معاون گردشگری استان و بخشدار کهک نیز حضور داشتند، گفت: تپه یوسف خان خاوه در پی عملیات خاک برداری سال گذشته، توسط اهالی روستای خاوه در پی ایجاد گلخانه و فعالیت های زراعی کشف شد. پس از مکشوف شدن بقایای چندین تدفین و تعدادی ظروف سفالی، مراتب توسط مالک این محدوده به اداره کل استان اعلام شد.

او ادامه داد: با حضور کارشناسان میراث فرهنگی استان در محل تپه یوسف خان ادامه خاک برداری متوقف و مراتب به پژوهشکده باستان شناسی منعکس و با استقرار یگان حفاظت میراث فرهنگی، صیانت از محوطه تاًمین و در نهایت هیئتی متشکل از کارشناسان ستادی و استانی برای انجام کاوش های اضطراری به روستای خاوه اعزام شد.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان قم گفت: کاوش های باستان شناسی در گورستان پیش از تاریخی خاوه منجر به شناسایی یکی از مهم ترین و توسعه یافته ترین فرهنگ های عصر مفرغ قدیم در جنوب غرب آسیا شد که پیش از این شواهد از دشت قم مورد شناسایی قرار نگرفته بود.

او اضافه نمود: قدمت بقایای فرهنگی گورستان پیش از تاریخ خاوه بر اساس نتایج چهار نمونه تاریخ گذاری مطلق به روش نیمه عمر کربن 14 که توسط دانشگاه مانهایم آلمان و آکسفورد انگلستان انجام شد از 5800 تا 5200 سال پیش تعیین و قطعی شد.

یزدانی گفت: گروه کاوش با ارسال نمونه هایی از بقایای تدفین ها به دانشگاه کپنهاک دانمارک و موسسه ایزمئو ایتالیا مقدمات انجام مطالعات باستان ژنتیک شناسی مردمان مستقر در منطقه خاوه در عصر مفرغ قدیم را مهیا نموده است.

او توضیح داد: در مجموع پژوهش های باستان شناسی دشت قم به ویژه محوطه های قلی درویش و گورستان خاوه صفحات جدیدی از تاریخ و فرهنگ کشور و منطقه قم را به تاریخ ایران اضافه نموده است.

منبع: میراث آریا

به "بازدید مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی قم از تپه باستانی روستای خاوه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بازدید مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی قم از تپه باستانی روستای خاوه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید