مناسب ترین رژیم غذایی در دوران قاعدگی چیست؟

به گزارش گل پدیده، خبرنگاران/همدان عضو انجمن تغذیه آمریکا و ایران گفت: مواد غذایی و مکمل ها می توانند در کاهش علائم دوران قاعدگی مانند دردها و نوسانات خلقی تأثیرگذار باشند.

مناسب ترین رژیم غذایی در دوران قاعدگی چیست؟

ساناز کهنسال در گفت وگو با گل پدیده، اظهار کرد: تغییرات هورمونی دوران قاعدگی یا پیش از قاعدگی منجر به بروز علائمی مانند حالت تهوع، خستگی، کمردرد، سردرد، نوسانات خلقی، حساسیت سینه ها و نفخ می گردد.

وی با بیان اینکه این علائم در بعضی شدیدتر است و می تواند منجر به PMS (سندروم پیش از قاعدگی) یا PMDD (اختلال بیقراری پیش از قاعدگی) گردد، توضیح داد: افرادی که دچار اختلال بیقراری پیش از قاعدگی هستند در مواردی از انجام کارهای روزمره مانند اشتغال و تحصیل ناتوان می شوند.

وی در رابطه با تأثیر رژیم غذایی در دوران قاعدگی، مطرح نمود: بعضی مواد مغذی می توانند بر ترشح و فعالیت هورمون ها تأثیرگذار باشند و باعث کاهش یا افزایش این علائم شوند.

این متخصص تغذیه و رژیم درمانی ادامه داد: معمولاً در دوره قاعدگی بدن دهیدراته (کم آب) می گردد که این مسئله سردردهای شدیدی به دنبال دارد که یکی از راه های کنترل این سردردها مصرف مایعات است همچنین مصرف مایعات می تواند در کاهش نفخ، مؤثر باشد.

کهنسال در رابطه با اهمیت مصرف میوه جات در این ایام، شرح داد: میوه سرشار از فیبر و آنتی اکسیدان است که همین مسئله باعث می گردد در کاهش التهابات دوران قاعدگی مؤثر باشد، از طرفی احتیاج به مصرف مواد غذایی شیرین در این ایام، بهتر است به وسیله قند طبیعی میوه ها تأمین گردد چراکه مصرف شکر یا تنقلات شیرین مثل شکلات هیچ سودی ندارد در صورتی که قند و مایعاتی که در میوه است باعث می گردد میزان قند خون ثابت بماند و افت قندخون نداشته باشیم.

وی با بیان اینکه مصرف سبزیجات در دوران قاعدگی می تواند علائمی مانند خستگی و دردها را کاهش دهد، گفت: سبزیجات به ویژه سبزیجات برگ سبز مانند اسفناج، منبع خوبی از منیزیم و آهن است که این منابع می توانند برای کاهش علائم این دوران به ویژه خستگی و دردها مؤثر باشند البته منبع آهن در سبزیجات از نوع غیر هِم است بنابراین باید در کنار مواد غذایی حاوی ویتامین C، تخم مرغ یا گوشت مصرف گردد.

این متخصص تغذیه و رژیم درمانی در رابطه با اهمیت مصرف زنجبیل در این ایام، اظهار کرد: زنجبیل، خاصیت ضدالتهابی دارد و منجر به کاهش انقباض عضلانی، کاهش درد و تهوع این دوران می گردد البته زنجبیل در بعضی افراد باعث افزایش خونریزی می گردد بنابراین مصرف زیاد آن برای افرادی که خون ریزی شدیدی در دوران قاعدگی دارند، توصیه نمی گردد و نباید بیشتر از 4 گرم در روز مصرف گردد.

کهنسال گفت: مصرف مغزیجات که سرشار از امگا3 هستند و منبعی از پروتئین و منیزیم خوبی هستند هم می تواند در کاهش علائم این ایام مؤثر باشند، استفاده از روغن بذر کتان در این ایام توصیه می گردد چراکه به بهبود عوارض گوارشی مانند یبوست یاری می نماید، استفاده از لبنیات کم چرب به ویژه لبنیات پروبیوتیک برای این دوران توصیه می گردد چراکه در برطرف اختلالات گوارشی مؤثر است، استفاده از دمنوش نعناع و بابونه نیز به علت اینکه آرام بخش است توصیه می گردد، زردچوبه نیز خاصیت ضدالتهابی قوی دارد بنابراین مصرف آن باعث کاهش علائم قبل از قاعدگی، حین قاعدگی و PMS می گردد.

وی ادامه داد: مصرف منابع پروتئینی مانند گوشت مرغ که حاوی منبع آهن خوبی هستند، در این ایام توصیه می گردد. گوشت ماهی نیز به علت دارا بودن امگا3 خاصیت ضدالتهابی دارد و به کاهش درد، نوسانات خلقی و افسردگی دوران قاعدگی یاری می نماید.

این متخصص تغذیه و رژیم درمانی در رابطه با مواد غذایی مضر در دوران قاعدگی، مطرح نمود: مصرف نمک، قند، شکر، الکل، نوشیدنی هایی مانند قهوه که دارای کافئین هستند و غذاهای تند در دوران قاعدگی توصیه نمی گردد.

کهنسال با بیان اینکه مصرف گوشت قرمز منجر به افزایش درد و التهاب می گردد، مطرح نمود: بهتر است تأمین پروتئین در این دوران به وسیله مصرف گوشت ماهی، مرغ و سویا گیاهی انجام گردد.

وی در رابطه با نحوه مصرف مکمل های دارویی در این دوران، شرح داد: مکمل هایی مانند B1، B6، ویتامین E، ویتامینD، Fish Oil، کلسیم و زینک هستند که در حالت PMS شدید، می توانند یاری نماینده باشند و دردها و نوسانات را کم نمایند اما مصرف این مکمل ها حتماً باید تحت نظر پزشک متخصص باشد چراکه میزان دُز دریافتی مورد احتیاج، در افراد متفاوت است، از طرفی مدت زمان مصرف این مکمل ها نیز باید با مشورت یک متخصص باشد چراکه مصرف طولانی مدت این مکمل ها می تواند همراه با عوارض باشد بنابراین نباید خودسرانه مصرف شوند.

کهنسال در انتها با بیان اینکه مصرف قرص آهن، نباید به صورت خودسرانه باشد، گفت: اگر افراد مشکل کم خونی ندارند بهتر است برای تأمین آهن از منابع غذایی حاوی ویتامین C و پروتئین حیوانی استفاده نمایند و اگر در آزمایش آن ها کم خونی دیده شد، باید قرص آهن را با تجویز پزشک مصرف نمایند چراکه آهن شمشیر دو لبه است و افزایش آن نیز می تواند عوارض شدیدی داشته باشد.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "مناسب ترین رژیم غذایی در دوران قاعدگی چیست؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مناسب ترین رژیم غذایی در دوران قاعدگی چیست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید