همه آنچه درباره بزرگترین استودیوهای فیلمسازی دنیا احتیاج دارید

به گزارش گل پدیده، اگر به تماشای یک فیلم سینمایی خارجی نشسته باشید، متوجه نمایش نماد و نشان چند شرکت بزرگ در ابتدای آن شده اید. شرکت هایی که در حقیقت استودیوهای فیلمسازی هستند و بسیاری از آن ها نه تنها فیلم های سینمایی را فراوری می نمایند بلکه وظیفه پخش و انتشار این عناوین را نیز برعهده دارند. بنابراین نقش استودیوهای سینمایی در دنیای سینما چیزی بیشتر از نمایش چند نماد و نشان است. این استودیوها با بودجه های میلیارد دلاری، چندین زیر مجموعه بزرگ و کوچک دارند که هر یک از آن ها در حوزه مشخصی از دنیای سینما فعالیت می نماید.

همه آنچه درباره بزرگترین استودیوهای فیلمسازی دنیا احتیاج دارید

با این حال استودیوهای فیلمسازی حتی از فعالیت های جانبی در دنیای سینما هم عبور نموده اند. برای مثال، مجموعه بزرگ دیزنی که این روزها به عنوان نهادی بزرگ تر از یک استودیوی فیلمسازی شناخته می شود پارک های تفریحی بزرگی در سراسر دنیا احداث نموده و با شخصیت های فیلم های خود میزبان میلیون ها گردشگری است که هر ساله به مراکز تفریحی آن ها مراجعه می نمایند. در ادامه سرگذشت، تاریخ و فعالیت بزرگترین و شناخته شده ترین استودیوهای فیلمسازی بزرگ و شناخته شده دنیا را آنالیز می کنیم.

یونیورسال - Universal

استودیوی فیلمسازی یونیورسال که خود زیرمجموعه ای از یک نهاد نگهدار بسیار ثروتمند است، لقب قدیمی ترین استودیوی سینمایی آمریکا را یدک می کشد. یونیورسال در سال 1912 تاسیس شده و تا امروز به حدی در توسعه تجارت سینمایی خود پیروز بوده که حالا شبکه های تلویزیونی محبوب NBC را در کنار خودش می بیند و به زودی با سرویس استریم Peacock وارد نسل نو تفریح ها می شود. مهم ترین عناوین استودیوی یونیورسال مانند سریع و خشن، پارک ژوراسیک، دنیای ژوراسیک، جیسون بورن و پنجاه طیف از مجموعه های پول ساز هالیوود در چند سال اخیر بوده اند.

هم چنین یونیورسال با استودیوی انیمیشن سازی ایلومینیشن در چند سال اخیر نقش مهمی در دنیای پویانمایی داشته و بسیاری از رکوردهای اقتصادی را شکسته است. انیمیشن های محبوبی مانند من نفرت انگیز و زندگی مخفی حیوانات از مهم ترین عناوین این استودیوی انیمیشن سازی در چند سال اخیر هستند. با وجود همه پیروزیت هایی که یونیورسال در چند سال اخیر جشن گرفته اما به نظر می رسد این استودیو راستا دشواری در دوران پس از کرونا داشته باشد.

استقبال تماشاگران آنلاین از انیمیشن نو یونیورسال یعنی ترول ها: تور دنیای این استودیو را قانع کرد تا با انتشار یک بیانیه رسمی به طرفداران آثار خود اعلام کند از این پس عناوین بیشتری را به صورت آنلاین منتشر می نماید. پس از آن بود که شرکت سالن های سینمایی AMC به عنوان یکی از بزرگترین مجموعه های سالن های سینما در سراسر دنیا با انتشار یک بیانیه رسمی گفت پس از انتها بحران کرونا و بازگشایی دوباره سالن های سینما، از اکران عناوین استودیوی یونیورسال امتناع می نماید. بنابراین یونیورسال که از پیروزیت های دوران کرونا شادمان بوده باید نظر سالن های سینمایی را دوباره جلب کند.

پارامونت - Paramount

استودیوی فیلمسازی پارامونت در سال 1912 تاسیس شد و با گذشت پس از صد سال هنوز هم یکی از برترین استودیوهای سینمایی آمریکا و دنیا لقب می گیرد. فیلم تایتانیک که برای مدتی طولانی پرفروش ترین فیلم تاریخ سینما بود، به وسیله استودیوی پارامونت ساخته شده است. از جمله سایر عناوین محبوب این استودیو باید به تبدیل شوندگان و ماموریت غیرممکن اشاره نمود. این استودیوی فیلمسازی هم چنین یک زیر مجموعه شناخته شده فعال در حوزه انیمیشن سازی دارد که در چند سال اخیر با اکران انیمیشن های پیروزی مانند پارک شگفت انگیز پیروزیت های بزرگی را تجربه نموده است.

برادران وارنر - Warner Bros

استودیوی فیلمسازی برادران وارنر در سال 1923 و با همکاری هری، آلبرت، سم و جک وارنر تاسیس شد. امروزه این استودیوی فیلمسازی زیر مجموعه یک نهاد نگهدار به نام وارنر مدیا است که زیر سایه اپراتور شناخته شده دنیای مخابرات یعنی AT&T فعالیت می نماید. استودیوی فیلمسازی برادران وارنر چند استودیوی کوچک تر را هم مدیریت می نماید که شاید معروف ترین آن ها استودیوی فیلم های دی سی باشد که فیلم شخصیت های محبوب کمیک بوکی مانند فیلم جوکر را ساخته است.

به اعتقاد تحلیلگران اقتصاد سینما، برادران وارنر پس از دیزنی بزرگترین مجموعه سینمایی دنیا است که قدرت گسترده آن ها به فراوری فیلم هایی مانند ماتریکس، هری پاتر و همه فیلم های کریستوفر نولان منجر شده تا عایدی میلیاردی این مجموعه توانایی آن ها را ثابت کند. مدتی پیش شرکت نگهدار برادران وارنر یعنی وارنر مدیا از سرویس استریم اچ بی او مکس رونمایی کرد. این سرویس استریم نه تنها همه عناوین سینمایی و انیمیشنی برادران وارنر را جمع نموده بلکه آثار انحصاری متعددی را نیز میزبانی می نماید. ارزش فعلی این استودیوی فیلمسازی چیزی فراتر از 14 میلیارد دلار به نظر می رسد.

والت دیزنی - Walt Disney Studios

مجموعه بزرگ سینمایی دیزنی بدون شک و با اختلاف بزرگترین استودیوی فیلمسازی در دنیا است. اگرچه این مجموعه در سال 1923 تاسیس شد اما ساخت نخستین انیمیشن سینمایی آن ها در سال 1934 شروع شد. سه سال پس از آن، انیمیشن سفید برفی و هفت کوتوله راهی سینماها شد و تا سال 1939 لقب پرفروش ترین فیلم سینما را تصاحب کرد. دیزنی برای سال ها به فعالیت در دنیای انیمیشن ها مشغول بود اما در دهه 1950 و با ورود به دنیای فیلم های سینمایی تصمیم گرفت سهم بیشتری از دنیای هنر هفتم تصاحب کند.

امروزه دیزنی نه تنها یکی از شرکت های نگهدار ارزشمند دنیا است بلکه مدیریت بسیاری از استودیوهای سینمایی مانند مارول، فاکس قرن بیستم، پیکسار، لوکاس فیلم و بلو اسکای را نیز برعهده دارد. دیزنی در سال های اخیر با سرمایه گذاری در بازسازی عناوین قدیمی خود، میلیاردها دلار از گیشه های سینما عایدی کسب نموده و مدتی پیش از سرویس استریم اختصاصی خود یعنی دیزنی پلاس هم رونمایی کرد.

مترو گلدن مایر - Metro Goldwyn Mayer

طرفداران سینما این استودیو را با غرش شیری که درون نماد آن واقع شده است به خوبی می شناسند. مترو گلدن مایر یکی از قدیمی ترین استودیوهای فیلمسازی در دنیا است که فعالیت خود را در سال 1924 شروع کرد. این استودیو در ابتدای راه خود به معروفیت و قدرتی باورنکردنی دست پیدا کرد و برای سال های طولانی یکی از قطب های سینمایی آمریکا بود. یکی از پرهزینه ترین فیلم های تاریخ سینما یعنی بن هور به وسیله استودیوی مترو گلدن مایر ساخته شده است. با این حال با ورود غول های نو به دنیای سینما، کار شیر پیر مترو گلدن مایر قبل تر از قبل شد.

این استودیو در سال 2010 اعلام ورشکستگی کرد و حالا به عنوان یک نهاد سینمایی کوچک شناخته می شود که بیشتر از فراوری، به همکاری در ساخت فیلم های سینمایی مشغول است. مدتی پیش همه عناوینی که مترو گلدن مایر از سال 1986 و قبل از آن ساخته بود به استودیوی رقیب یعنی برادران وارنر فروخته شد. با توجه به همه مشکلاتی که مترو گلدن مایر در چند سال اخیر تجربه نموده، مدیران آن تصمیم گرفته اند این استودیوی فیلمسازی را واگذار نمایند. ارزش این مجموعه که هنوز هم مالکیت عناوینی مانند راکی و جیمز باند را در اختیار دارد حدود ده میلیارد دلار معین شده است.

فاکس قرن بیستم - 20TH Century Fox

اگرچه استودیوی فیلمسازی فاکس قرن بیستم هنوز هم معروفیت و اعتبار خوبی در دنیای سینما دارد اما بیشتر از هر مجموعه سینمایی دیگری ظهور تا سقوط یک نهاد تجاری را نشان می دهد. این استودیو در سال 1935 تاسیس شد با این حال برای رسیدن به قله هنر هفتم سال های طولانی صبر کرد. فیلم آواتار که تا پیش از اکران فیلم انتقام جویان: انتها بازی لقب پرفروش ترین فیلم تاریخ سینما را یدک می کشید، به وسیله استودیوی فاکس قرن بیستم فراوری و اکران شده است.

با وجود پیروزیت های فاکس قرن بیستم، دیزنی به عنوان بزرگترین مجموعه سینمایی دنیا برای خرید این استودیوی فیلمسازی وارد عمل شد. آن ها مدتی پیش و با پرداخت بیش از 52 میلیارد دلار همه مجموعه های فاکس قرن بیستم را خریدند. اتفاقی که به دیزنی این فرصت را داده تا همه عناوین و آثار این استودیو را برای همیشه تصاحب کند. بنابراین فاکس قرن بیستم که روزگاری یکی از بزرگترین استودیوهای فیلمسازی دنیا بود حالا صرفا یک زیرمجموعه تاثیرگذار در تجارت رقیب اصلی اش یعنی دیزنی است.

در این زمینه بخوانید:

ویروس کرونا چگونه پیروز شد راستا سینما را برای همیشه تغییر دهد؟

برترین فیلم هایی که درباره حوادث هوایی ساخته شده اند

برترین سریال هایی که تماشای آن ها در گرم ترین فصل سال توصیه می شود

این اتفاق که از آن به عنوان بزرگترین اتفاق تاریخ تفریح و رسانه یاد می شود به معنای آن است که دیزنی حالا مالکیت مجموعه فیلم هایی مانند مردان ایکس و سیاره میمون ها را تصاحب نموده و بعلاوه فراوری و انتشار همه عناوین سینمایی و تلویزیونی فاکس را در اختیار دارد. به اعتقاد بسیاری از تحلیلگران دنیای رسانه، ادغام فاکس در دیزنی به معنای شروع دوران نوی از تفریح های تصویری است.

لاینزگیت - Lionsgate

اگرچه این استودیو در سال 1962 تاسیس شده اما آن چه امروز به عنوان استودیوی فیلمسازی لاینزگیت شناخته می شود در سال 1997 شکل گرفت. استودیوی لاینزگیت در سال های اخیر همیشه یکی از سودده ترین مجموعه های سینمایی دنیا بوده و زیرمجموعه های شناخته شده ای دارد. از مهم ترین فیلم هایی که به وسیله این استودیو ساخته شده باید به بی مصرف ها و گرگ و میش اشاره نمود.

سونی - Sony Pictures

مجموعه سونی که بیشتر ما آن را با محصولات الکترونیکی اش می شناسیم، سال ها پیش تصمیم گرفت دستی در تنور آتش سینما داشته باشد. ژاپنی ها در سال 1987 و با خرید عمده سهام استودیوی سینمایی کلمبیا که قدمت آن به سال 1918 بازمی شود، این استودیوی سینمایی را به یک زیرمجموعه از استودیوی بزرگ فیلمسازی سونی تبدیل کردند و تا امروز به ساخت، تهیه نمایندگی و اکران فیلم های سینمایی مشغول هستند. این استودیوی بزرگ که سابقه ساخت مجموعه هایی مانند جومانجی، مردان سیاه پوست، استوارت کوچولو، هتل ترانسلوانیا و سه گانه مرد عنکبوتی را دارد در سال 2017 بیشتر از 9.5 میلیارد دلار ارزش داشت و براساس آخرین آمارها حدود 9500 کارمند دارد.

منبع: ایرنا زندگی

به "همه آنچه درباره بزرگترین استودیوهای فیلمسازی دنیا احتیاج دارید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "همه آنچه درباره بزرگترین استودیوهای فیلمسازی دنیا احتیاج دارید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید