اسفنانی: مشکل اصلی کمبود ماسک توزیع ناکارآمد است ، کشف 5 میلیون ماسک و 5 کانتینر دستکش در تهران

به گزارش گل پدیده، مدیر کل تعزیرات حکومتی استان تهران گفت: در دو هفته اخیر نزدیک به 5 میلیون ماسک و 5 کانتینر دستکش از اماکن و انبار های مختلف تهران کشف نموده است.

اسفنانی: مشکل اصلی کمبود ماسک توزیع ناکارآمد است ، کشف 5 میلیون ماسک و 5 کانتینر دستکش در تهران

گروه مالی گل پدیده، احتکار فعل ناپسندی است، رفتاری که حتی حیوانی، چون کفتار که در ادبیات عامه مردم به عنوان لاشه شناخته شده است نیز به آن تن نمی دهند، چرا که به اندازه احتیاج خود از لاشه ای که در طبیعت رها شده برمی دارند، در حالی که انسانی که خلیفه خدا در روی زمین نامیده می گردد و خود را صاحب کرامات و عقل و شعور نسبت به سایر آفریده های خداوند می داند دست به چنین فعل مذمومی می زند، آن هم در مواقعی که احتکار سلامت مردم و جان آن ها را نشانه گرفته باشد، چنین عملی گناهی نابخگرددنی است که خداوند از آن نمی گذرد

متاسفانه در هفته های اخیر که احتیاج مردم به کالا های بهداشتی برای مقابله با کرونا بیشتر شده رد پای کفتار های انسان نما در احتکار این اقلام هم بیشتر دیده می گردد. محمد علی اسفنانی؛ رئیس تعزیرات حکومتی استان تهران دراین تبادل نظر از میزان یافته های اخیر احتکارگران و راه های جلوگیری از احتکار به ما توضیحاتی داده است.

اقلام بهداشتی مورد احتیاج مردم که در روز های اخیر توسط سازمان تعزیرات تهران کشف شده شامل کدام کالا ها و چه مقدار بوده و به کدام نهاد تحویل داده شده است؟

سازمان تعزیرات در دو هفته اخیر نزدیک به 5 میلیون ماسک از اماکن و انبار های مختلف کشف نموده است، 5 کانتینر دستکش نیز که شامل 1700 کارتن می گردد جزو کشفیات در شهر تهران است. علاوه بر ماسک و دستکش سازمان تعزیرات تهران ژل و مواد ضد عفونی نماینده نیز کشف نموده است که مقادیر این کشفیات قابل ملاحظه و در سطح بالایی است. روز گذشته نیز سازمان تعزیرات در جای دیگری نزدیک به 80 کارتن از اقلام بهداشتی یاد شده کشف کرد که براساس دستورالعمل جدید وزارت بهداشت کالا های کشف شده که تا پیش از این به دانشگاه علوم پزشکی داده می شد، اما در حال حاضر با بخشنامه وزارت بهداشت در اختیار هیات امنای صرفه جویی ارزی قرار می گیرد.

آیا مدارک و رسید های تحویل کالا های کشف شده در اختیار وزارت بهداشت وجود دارد؟ آیا سازمان تعزیرات نیز مورد انتقاد وزیر بهداشت قرار داشت؟

بله قطعا تعداد کلی و آمار مجزای آن موجود است و اگر بخواهند به وزارت بهداشت تحویل می دهیم، البته در آن نامه ها سازمان تعزیرات به هیچ وجه مورد انتقاد وزیر بهداشت نبود، آقای نمکی بیشتر فراوری نمایندگان و توزیع نمایندگان را مورد انتقاد قرار دادند که در چرخه فراوری بایستی کالا های فراوری شده را باید به دست مصرف نماینده واقعی برسانند نه اینکه از بازار سیاه یا دست دلالان سر دربیاورد. در واقع آنچه سازمان تعزیرات کشف می نماید مازاد بر فراوری و بر برنامه تنظیم بازار وزارت صمت و بهداشت است. بی تردید اقلام بهداشتی ضروری که هم مراکز پزشکی و مردم احتیاج مبرمی به آن دارند مایحتاج ضروری برای بخش سلامت جامعه به شمار می فرایند که تمامی فراورینمایندگان وتوزیع نمایندگان ملزم به توزیع قانونی و صحیح آن هستند.

با توجه به تجربه شما در سیستم توزیع چگونه و با چه راهکاری می توان مانع احتکار اقلام ضروری مورد احتیاج مردم از جمله همین ماسک شد؟

به نظر می رسد ما احتیاجمند راه اندازی سامانه های کارآمدی برای سیستم توزیع در یک سطح کلان و قابل دسترس برای مراکز پزشکی و عموم مردم هستیم، طرح قابل رصدی که مانند سایر طرح هایی که پیروز عمل نموده اند قابلیت توزیع مطلوب و عادلانه محور را داشته باشد. نمونه چنین طرحی توزیع شیرخشک متابولیک است که در قالب سامانه آنلاینی طراحی شد و تمامی مصرف نمایندگان این شیر خشک به صورت ماهیانه شیر خشک را بدون اینکه مجبور به خرید از بازار سیاه شوند با قیمت مناسب تهیه می نمایند چرا که مصرف نمایندگان واقعی این شیر خشک قابل شناسایی هستند و با اتصال به مجموعه توزیع مسئله ای در تامین شیر خشک ندارند.

به نظر می رسد سازمان غذا و دارو و وزارتب بهداشت با همکاری وزارت صمت ضروری است برای توزیع اقلام بهداشتی ضروری مورد احتیاج به راه اندازی چنین سامانه ای اهتمام جدی داشته باشند چرا که غیر از موضوع فوریت دسترسی به کالا های بهداشتی در بیماری کرونا، دندانپزشکان وکادر پزشکی در شرایط عادی نیز احتیاجمند دریافت اقلام بهداشتی، چون ماسک، دستکش و مواد ضد عفونی هستند، لذا راه اندازی چنین سامانه ای به توزیع عادلانه و عدم ایجاد زمینه برای دلالی و واسطه گری منجر می گردد. نمونه دیگر چنین سامانه ای امروز در اختیار دندانپزشکان قرار گرفته است که تا ماه های گذشته مواد بی حسی دندان را یا به سختی پیدا می کردند یا به صورت گران، این مواد که در دسترس دلالان بود برای بعضی به سختی تهیه و برای عده ای از دندانپزشکان به وفور یافت می گردد لذا مجموعه ای با طراحی چنین سامانه ای بازار را از دست دلالان و محتکران خارج کرد و داروی بی حسی که تا پیش از این واحدی 500 هزار تومان به فروش می رسید را براساس احتیاج ماهیانه دندانپزشکان واحدی 100 هزار تومان به آن ها تحویل می دهد، لذا درباره مواد ضد عفونی نماینده وکالا های بهداشتی که با سلامت کادر پزشکی و مردم درارتباط است باید فکر اساسی کرد. طراحی چنین سامانه ای علاوه بر جلوگیری از احتکار و دلالی مانع از ازدحام جمعیت در داروخانه ها و کاهش بحران عدم تامین اقلام بهداشتی در مراکز درمانی و بیمارستانی می گردد.

متاسفانه دو هفته از اعلام شیوع ویروس کرونا در کشور گذشته است، با توجه به تجارب قبلی خود آیا پیشنهاد راه اندازی چنین سامانه هایی را به وزارت صمت و بهداشت داده اید؟

در جلساتی که با وزرای بهداشت و صمت برگزار می گردد پیشنهاد های مختلفی ارائه می گردد که راه اندازی سامانه شناسایی مشتریان و تحویل دادن به آن ها نیز مورد توجه قرار می گیرد و از سوی سازمان تعزیرات دولتی پیشنهاد می گردد، اما اجرای آن بسته به تصمیمات نهایی مسوولین امر است و ما در این خصوص مسوولیتی نداریم.

منبع: خبرگزاری دانشجو

به "اسفنانی: مشکل اصلی کمبود ماسک توزیع ناکارآمد است ، کشف 5 میلیون ماسک و 5 کانتینر دستکش در تهران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اسفنانی: مشکل اصلی کمبود ماسک توزیع ناکارآمد است ، کشف 5 میلیون ماسک و 5 کانتینر دستکش در تهران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید