در خاتمه عصر اینترنت رایگان قرار داریم؟

به گزارش گل پدیده، زمانی که استفاده از اینترنت فراگیر شد دانلود رایگان محصولات یکی از مزیت های اصلی آن محسوب می شد. صنعت ضبط و فیلم از افزایش به اشتراک گذاری فایل Napster و Torrent به خود لرزید. با تثبیت اینترنت، شرکت های بیشتری با ارائه خدمات رایگان مانند اپلیکیشن های رسانه های اجتماعی و موتور های جستجو ظهور کردند. آنان می توانستند هزینه ای را پرداخت ننمایند، زیرا صد ها میلیون کاربر داشتند که داده های ارزشمندی را استخراج کی کردند تا به اصطلاح تبلیغات هدفمند را تغذیه نمایند. آنان با سرمایه گذاری از سوی صندوق های سرمایه گذار ریسک پذیر مشتاق به پیوستن به این عرصه روبرو شدند.

در خاتمه عصر اینترنت رایگان قرار داریم؟

به گزارش گل پدیده به نقل از ال پائیس، با این وجود، به نظر می رسد دوران آن مدل به انتها رسیده است. توئیتر اولین رسانه اجتماعی بود که آن مدل را به چالش کشید. ایلان ماسک سرمایه دار و مالک تازه توئیتر با این ایده که توئیتر باید کسب عایدی را شروع کند آن پلتفرم را به قیمت 44 میلیارد دلار خریداری کرد.

توئیتر بلو یا سرویس نیازمند هزینه پرداخت برای استفاده شبکه اجتماعی شروعی نامنظم داشت، اما از آن موقع به این سو شتاب بیش تری گرفته است. اکنون مارک زاکربرگ مدیر عامل متا تصمیم گرفته همان کار را با دو شبکه اجتماعی بزرگ خود یعنی فیس بوم و اینستاگرام نیز انجام دهد.

او اواخر هفته جاری در وبلاک شرکتی خود اعلام نموده بود: ما عرضه Meta Verified را شروع نموده ایم یک سرویس اشتراک که به شما امکان می دهد حساب خود را با یک شناسه رسمی تایید کنید، نشان آبی دریافت کنید و دسترسی مستقیم به خدمات مشتری داشته باشید. قیمت آن 11.99 دلار (11.3 یورو) در ماه است. این در حالیست که قیمت معین شده برای این کار از سوی توئیتر 8 دلار (7.5 یورو) است.

آیا این شروع انتها محصولات رایگان در اینترنت است؟ لزوما خیر، اما نشان می دهد که به جای مانده های رایگان از نظر کمّی در تعدادی کم تر و با کیفیت پایین تری وجود خواهند داشت.

رودریگو میراندا مدیر کل دانشکده تجارت و فناوری برای عصر دیجیتال (ISDI) به ال پائیس می گوید: آن چه اکنون رخ می دهد طبیعی است چرا که دیر یا زود باید رخ می داد. مدل های کسب و کار فناوری انبوه با حاشیه های بسیار کم برای هر کاربر نخست مبتنی بر حجم و دوم مبتنی کسب عایدی از آن هستند. این اساس مدل های فریمیوم است ترکیبی از رایگان و پریمیوم که در آن 95 درصد از کاربران به صورت رایگان به این سرویس دسترسی دارند در حالی که 5 درصد پرداختی برای توسعه هدف گذاری شده است. حال پلتفرم های 100 درصد رایگان همان گونه که بسیاری از شبکه های اجتماعی تا به امروز عرضه می کردند به طور ناگهانی قصد دارند هزینه ای برای ارائه خدمات خود دریافت نمایند. اگر این جهش پیش تر رخ نداد بدان خاطر بود که سرمایه در جریان بوده است.

خوزه کارلوس کورتیزو رئیس بازاریابی در شرکت مشاور استراتژی دیجیتال Product Hackers می گوید: در سالیان اخیر پول زیادی در بازار وجود داشت. کسب و کار های دیجیتال به قدری سریع رشد می کردند که اصلا نیازی نبود به فرمول های دیگر فکر کنید.

کلید دیگری که شرح می دهد چرا شبکه های اجتماعی مانند توئیتر و اینستاگرام تصمیم گرفته اند برای ارائه خدمات خود هزینه ای دریافت نمایند آن است که کاربران مایل به پرداخت هزینه هستند. میراندا می افزاید: کاربران از پیش عادت نموده اند که مسائل روزمره خود را با استفاده از این پلتفرم ها حل نمایند. بنابراین، موانع کمی برای خرج کردن پول به وسیله کاربران به منظور دریافت این خدمات وجود دارد.

کورتیزو می افزاید: اینترنت به اندازه ای بالغ شده که برای کسب عایدی از پروژه های مختلف قابل دوام و رایج تر گردد. رسانه های اجتماعی تنها رسانه هایی نیستند که در این مسیر حرکت نموده اند.

چت جی پی تی (Chat GPT) ابزار مکالمه Open AI که به لطف نسخه بتای رایگان خود هوش مصنوعی مولد را مورد توجه قرار داده از راه اندازی یک مدل اشتراک خبر داده است که امکان دسترسی به نسخه بهبود یافته را فراهم می نماید.

آیا با روند فعلی در نهایت شاهد موتور های جستجوی پولی خواهیم بود؟ این گزینه را نمی توان رد کرد به خصوص اگر رقابت در حال حاضر در جریان بین مایکروسافت و گوگل برای یکپارچه سازی چت بات های هوشمند ادامه یابد.

تعدیل نیرو در شرکت های فناوری

شرکت های بزرگ فناوری سال 2023 میلادی را مانند سال 2022 میلادی شروع نموده اند: با اخراج کارمندان. ده هزار نیرو پس از آن اخراج شدند که در سه سال گذشته پنج غول آلفابت، آمازون، اپل، متا و مایکروسافت نیروی کار خود را به اندازه دو برابر افزایش دادند. افزایش مصرف محصولات دیجیتال که تا حد زیادی به علت پاندمی کووید ایجاد شد موج خوش بینی ای را در سیلیکون، ولی ایجاد کرد که غیر قابل توجیه بود. در نتیجه، اکنون سود آنان منقبض شده و واکنش شرکت ها به این موضوع کاهش تعداد کارکنان به وسیله اخراج آنان بوده است.

روند تعدیل نیرو به وسیله ایلان ماسک شروع شد که بیش از نیمی از نیروی کار توئیتر را بلافاصله پس از در اختیار گیری مالکیت آن پلتفرم از کار برکنار کرد. بنابراین، این تاجر فوق العاده ثروتمند که به خاطر ماشین های الکتریکی تسلا و موشک های فضایی اش به معروفیت رسیده نخستین فردی بود که در حین راه اندازی مدل اشتراک در یک شرکت فعال در عرصه رسانه های اجتماعی که به علت فقدان سوآوری شناخته می گردد باعث افزایش بیکاری در عرصه فناوری نیز شد.

در حال حاضر، متا نیز از رویه او دنباله روی نموده که شاید به عنوان راهی برای جبران سرمایه گذاری ناموفق در متاورس و کاهش تبلیغات به آن نگاه می نماید.

با این وجود، در واقع پرداخت هزینه برای استفاده از یک شبکه اجتماعی موضوع تازه ای نیست. لینکدین مدتی است که این گزینه را ارائه نموده و به خوبی کار می نماید. اگر می خواهید از شر ترول ها و افرادی که ترجیح می دهید از آنان دوری کنید خلاص شوید مدل های اشتراک یک راه چاره قلمداد می شوند.

مطالبه پول برای خدماتی که سال ها به صورت رایگان ارائه شده اقدامی جسورانه است همان گونه که امنیت کم تری به کاربری ارائه می گردد که پولی پرداخت نمی نماید امری که اکنون در توئیتر در حال رخ دادن است. با این وجود، شما باید سعی کنید با ارائه چیزی بهتر در ازای پرداخت پول کاربران را به خرید حق اشتراک تشویق کنید نه آن که آن چه پیش تر داشتید را به بدترین شکل ممکن عرضه کنید.

اگر سایر شرکت های فعال در عرصه رسانه های اجتماعی نیز تصمیم بگیرند از کاربران هزینه دریافت نمایند و سایر خدماتی که تا به امروز رایگان بوده اند متوقف شوند شاهد وقوع یک سناریوی بی سابقه خواهیم بود. کل اینترنت برای سهم سود رقابت خواهد نمود بخشی از هزینه های ماهانه کاربرانی که پیش تر برای مطالعه روزنامه، گوش دادن به موسیقی و تماشای سریال های تلویزیونی پرداخت می کردند. اکنون باید پرسید آیا آنان علاوه بر آن باید برای نشان دادن عکس های تعطیلات شان به سایر دوستان و دنبال نمایندگان شان نیز پولی بپردازند؟

منبع: فرارو

به "در خاتمه عصر اینترنت رایگان قرار داریم؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "در خاتمه عصر اینترنت رایگان قرار داریم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید