نتایج آزمون های کنترل کیفی 3 واکسن ایرانی کرونا، واردات واکسن در شرایط موفقیت شرکت ها در فراوری

به گزارش گل پدیده، آزمون های کنترل کیفی واکسن های ایرانی دارای مجوز مصرف اضطرار در یکی از شرکت های فناور ایرانی انجام می گردد که به گفته مدیر عامل این شرکت، 3 واکسن ایرانی مورد تست در این شرکت قادر به رقابت با نمونه های خارجی چون سینوفارم و آسترازنکا هستند.

نتایج آزمون های کنترل کیفی 3 واکسن ایرانی کرونا، واردات واکسن در شرایط موفقیت شرکت ها در فراوری

رامین فاضل، مدیرعامل یکی از شرکت های دانش بنیان در گفت وگو با گل پدیده با بیان اینکه ما در این شرکت در چند زمینه فعالیت می کنیم، گفت: یکی از زمینه های فعالیت در این شرکت کنترل کیفیت داروها، واکسن ها و فرآورده های زیستی است و بر این اساس بخشی از کنترل کیفیت واکسن های کرونا که در حال حاضر در کشور فراوری می شوند، به وسیله سازمان غذا و دارو و بعلاوه به وسیله شرکت های فراورینماینده به ما واگذار شده است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر در حال اجرا آزمون های مختلف برای آنالیز کنترل کیفیت واکسن های ایرانی کرونا هستیم، ادامه داد: خوشبختانه فراوری واکسن های کرونا در کشور به مراحل خوبی وارد شده، هرچند که این مساله در هاله ای از ابهام است؛ چون در حالی که فراوری واکسن کرونا در کشور به پایان خوبی می رسد، ما شاهد واردات واکسن های خارجی چون سینوفارم بودیم.

فاضل اظهار داشت: شاید این واردات به علت ارتباطات مناسب تر دولت نو با کشورهای صادر نماینده و یا واردات به نحو بهتری انجام شده است، ولی به لحاظ بازار به اینجا رسیده ام که شرکت های فراورینماینده داخلی را از دست می دهند، به ویژه که در برهه ای از زمان پیشنهادات بهتری برای خرید داده شده است و این درخواست را از مسوولین کشور دارم که اکنون که چند شرکت و مؤسسه دولتی و غیر دولتی توانستند واکسن کرونا را فراوری نمایند، از فراوریات داخل حمایت نمایند و این بازار را در اختیار این شرکت ها نیز قرار دهند.

این محقق خاطر نشان کرد: ما از آنجایی شاهد واردات گسترده دارو و واکسن کرونا شدیم که بحث فراوری داخل پر رنگ شد و به تدریج سازمان غذا و دارو آغاز به صدور مجوز مصرف اضطراری کرد و واکسن ها در مرحله ورود به بازار هستند.

فاضل اضافه نمود: این شرکت به عنوان یکی از شرکت های پیشرو در زمینه کنترل کیفی فرآورده های زیستی چون واکسن ها، داروها و موارد مختلف، بنا بر وظایفی که داشت، اقدام به راه اندازی و ارائه خدمات در زمینه بسیاری از آزمون های مورد احتیاج برای فراوری واکسن نموده است.

مدیرعامل این شرکت فناور، کنترل کیفی را یک فرآیند پویا و در جهت رسیدن به کیفت بهتر توصیف کرد و یادآور شد: کنترل کیفی برای مشاهده مسائل احتمالی در محصول و برطرف آن انجام می گردد؛ از این رو هدف اصلی کنترل کیفی در جهت رسیدن به حد اعتلای کیفیت محصولات است.

فاضل اظهار داشت: ما تا به امروز واکسن های فراوریی سه شرکت را مورد ارزیابی و تست قرار دادیم، به گونه ای که بر روی یک فرآورده یک تست انجام نشده، بلکه ده ها تست مختلف بر روی آن انجام می گردد، ضمن آنکه همه این تست ها در این شرکت انجام نمی گردد، بلکه با شرکت ها و مؤسسات دولتی مختلف، قراردادهای متفاوتی داریم و بر اساس آن برای شرکتی تست های بیشتر و برای شرکت دیگر تست های کمتر.

وی اظهار کرد: در بعضی از موارد از سوی سازمان غذا و دارو نمونه هایی برای ما ارسال شده است و نتایجی که از این تست ها به دست ما رسیده، آن است که نمونه های فراوریی داخل قابل مقایسه با نمونه های خارجی هستند و اگر این گونه نبود، از سوی سازمان غذا و دارو مجوزی صادر نمی شد.

این محقق حوزه زیست فناوری، تاکید نمود: مسؤولان بر اساس نتایجی که از این تست ها به دست می آید، تصمیم می گیرند محصولی وارد بازار گردد یا خیر و امیدوارم مردم کشور نیز از این جریان فراوری داخل استقبال نمایند؛ چرا که متاسفانه با موردی به نام ترس از فراوری داخل روبرو هستیم و این در حالی است که مزایای اطمینان به فراوریات و فناوری های داخلی، شامل حال کل جامعه خواهد شد.

فاضل با تاکید بر اینکه شهفرایندان کشورهای پیشرفته صددرصد از فراوریات داخلی حمایت می نمایند، اضافه نمود: فارغ از این بحث ها که باید موضوع واردات در سال گذشته پیگیری می شد و یا فکر و برنامه ریزی بهتری صورت می گرفت، در حال حاضر فراوری واکسن به سطح خوبی رسیده است و ما نیز منتقد این جریان هستیم که چرا واردات با تاخیر انجام شد و یا چرا در بعضی موارد مجوزها شتاب زده صادر شده و در بعضی موارد برای صدور این مجوزها حساسیت زیادی انجام شده است.

این محقق با تاکید بر اینکه این نوع حمایت های چشم بسته هم در زمینه واردات و هم در زمینه فراوری داخل، به ضرر شرکت ها خواهد بود، یادآور شد: حمایت ها باید به گونه ای باشد که مردم به فراوریات داخل اعتماد نمایند.

وی یادآور شد: در حال حاضر چند مجموعه ایرانی پیروز شدند واکسن های کرونا را فراوری نمایند و داده های مربوط به واکسن های وارداتی و ایرانی نیز موجود است و با توجه به ارزیابی هایی که ما انجام دادیم، فارغ از جنبه های مالی، واکسن های ایرانی با واکسن هایی چون سینوفارم، اسپوتنیک و آسترازنکا قابل رقابت هستند.

فاضل تاکید نمود: اکنون که محققان کشور به فراوری این نوع واکسن ها دست یافته اند، باید از آنها حمایت گردد؛ چرا که این شرکت ها هزینه های زیادی برای فراوری نمونه اولیه، انجام تست ها و آزمون های مختلف و بعلاوه آزمون های بالینی بر روی انسان صرف کردند و اکنون که می خواهیم از این محصولات استفاده کنیم، با موضوع واردات گسترده واکسن روبرو هستیم که به نظر من در کنار واردات باید به موضوع فراوری داخل بر اساس یک فرایند معقول و منطقی نیز توجه گردد.

به گفته وی، در این شرکت واکسن های مورد ارزیابی دارای مجوز مصرف و فروش اضطرار هستند.

مدیر عامل این شرکت دانش بنیان، با بیان اینکه در مورد پارامترهای مورد آنالیز در آزمون های کنترل کیفی واکسن های داخلی کرونا، شرح داد: در بخش کنترل کیفی واکسن ها، واکسن هایی که به ما ارجاع داده می شوند، در زمینه هایی چون نبود آلودگی در واکسن های فراوریی (که واکسن های فراوریی همان محصول نهایی هستند که در نهایت عرضه می شوند) و بعلاوه از نظر توالی های پروتئینی، ناخالصی ها، مشخصه یابی بانک یا بذر فراورینماینده واکسن، حذف بقایای ویروسی آنالیز می شوند و در صورتی که واکسن بر پایه ویروس غیر فعال باشد، تست هایی را برای آنالیز فعال نبودن ویروس اجرایی می کنیم.

وی تاکید نمود: بر اساس مشاهدات ما واکسن های ایرانی که در حال حاضر عرضه شده اند، قابل رقابت با نمونه های خارجی هستند.

فاضل ادامه داد: نکته مهم درباره واکسن ها این است که الان اعلام شده واکسن آسترازنکا با درصد پایینی لخته خون ایجاد می نماید و همه جهان از این واقعیت با خبر شدند و اگر واکسن ایرانی ایراداتی داشته باشد، مساله ای نیست که از کسی پوشیده بماند و به علت رقابت هایی که رسانه ها با یکدیگر دارند و بعلاوهن رسانه های خارجی که نفعی از این جریان می برند، آن را بازگو می نمایند.

وی تاکید نمود: اگر مشاهده می گردد که بعد از مدتی از عرضه واکسن های ایرانی موردی از آنها بیان نشده است، حداقل این اطمینان خاطر را به ما می دهد که این محصولات از کیفیت لازم برخوردارند.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "نتایج آزمون های کنترل کیفی 3 واکسن ایرانی کرونا، واردات واکسن در شرایط موفقیت شرکت ها در فراوری" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نتایج آزمون های کنترل کیفی 3 واکسن ایرانی کرونا، واردات واکسن در شرایط موفقیت شرکت ها در فراوری"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید