هدف طرح تفصیلی بافت حرم مطهر رضوی توجه به مفهوم زیارت است

به گزارش گل پدیده، معاون معماری و شهرسازی اداره کل راه و شهرسازی خراسان رضوی گفت: اهداف تازه در بهسازی بافت پیرامونی حرم مطهر رضوی آن است که مفاهیم و معانی که این بافت داشته را دوباره به آن بازگردانیم و مفهوم زیارت را با استفاده از ابزارهای کالبدی غنی کنیم.

هدف طرح تفصیلی بافت حرم مطهر رضوی توجه به مفهوم زیارت است

بهاره بزرگمهر معاون معماری و شهرسازی اداره کل راه و شهرسازی خراسان رضوی درباره طرح تفصیلی بافت پیرامونی حرم مطهر رضوی با طرح این سوال که آیا باید بهسازی بافت پیرامونی حرم در قالب مگاپروژه ها تعریف گردد، گفت: یک انحرافی در این قضیه وجود دارد، در یک دوره ای شهرسازی را معطوف به مگاپروژه های بزرگ می دانستیم، ایستادیم و برگشتیم به عقب و نتایج آن را دیدیم و سعی کردیم تتازهنظری در این بخش انجام دهیم.

وی افرود: در این راستا کوشش کردیم به جای تمرکز بر پروژه های کلان مقیاس یا پروژه های بزرگ، که بعضا تعارضاتی با مبانی اولیه شهرسازی ایرانی، شهرسازی اسلامی و شهرسازی مبتنی بر ویژگی های بومی و شهرسازی مبتنی بر مزیتهای مکانی داشت، روی ویژگی های هر بافت تمرکز کنیم.

معاون معماری و شهرسازی اداره کل راه و شهرسازی خراسان رضوی ادامه داد: در طرح بازنگری بهسازی بافت پیرامونی حرم مطهر رضوی در پی این بودیم که ساختارهای موجود و مسیرهای تشرف را مبتنی بر طرح های شهرسازی تقویت کنیم تا بتوانیم مشارکت ساکنان و مالکان را در این طرح افزایش دهیم و مقیاس انتخابهای خود را مبتنی بر موضوعی قرار دهیم که احتیاج واقعی زائران است.

بزرگمهر اعلام کرد: در این زمینه اندیشیدیم و هدف را تغییر دادیم، بنابراین در طرح تازه بهسازی بافت پیرامونی حرم مطهر رضوی در پی تعریف مگاپروژه های بزرگ کلان مقیاس نیستیم اما در پی انتظام بخشی به ساختار شهری، انتظام بخشی به مسیرهای تشرف، توزیع متوازن توسعه در سطح منطقه مبتنی بر ارزشهای فرهنگی و تاریخی آن هستیم، در واقع زبان توسعه و زبان شهرسازی را تغییر می دهیم.

او توضیح داد: انتظار ما از طرح تازه بهسازی بافت پیرامونی حرم مطهر رضوی این نیست که پنج ساختمان بزرگ تجاری و اقامتی تعریف کنیم، بلکه هدف تغییر نموده است، ما در پی این هستیم که کارهای دیگری انجام دهیم، پیش زمینه و پس زمینه حرم مطهر را تغییر دهیم.

این مقام مسئول تاکید نمود: در پی آن هستیم که مفاهیم و معانی که بافت پیرامونی حرم داشته را دوباره به آن بازگردانیم، مفهوم زیارت را با استفاده از ابزارهای کالبدی غنی کنیم، البته ضروری است که تعهدات قبلی در بهسازی بافت پیرامونی حرم مطهر رضوی در اسرع وقت معین تکلیف و راه اندازی گردد تا پاسخ کسانی که در پی ممانعت برای تعاریف تازه هستند و آنها را تقبیح می نمایند را بدهیم.

طرح تفصیلی بافت حرم مطهر رضوی پس از 25 سال سرگردانی و دغدغه های فراوان در این بافت، خاتمه بهمن سال 1399 در شورای عالی معماری و شهرسازی مصوب شد و به همت مدیران شهری و استانی باید وارد مرحله اجرایی می شد، اما اجرایی شدن آن به کندی پیش می رود.

طرح توسعه بافت پیرامون حرم مطهر حضرت امام رضا (ع) به منظور حفظ شأن و جایگاه حرم مطهر رضوی در سیمای شهر، استمرار هویت معنوی زیارت، ارتقای شاخص های خدمات عمومی و تسهیلات اقامتی برای تمامی اقشار، حمایت از جمعیت مجاور و احیای بافت تاریخی موجود، بازنگری طرح با راهنمایی وزارت راه و شهرسازی و همکاری دستگاه های محلی از اواخر سال 98 در قالب طرح ویژه تفصیلی در دستور کار نهاده شد.

این طرح پیش از این در جلسه کمیسیون ماده پنج استان که به ریاست استاندار وقت خراسان رضوی برگزار شده بود، پس از آنالیز اصلاحات نهایی مورد نظر، برای تصویب نهایی و ابلاغ به شورای عالی شهرسازی و معماری کشور ارسال شد که در نهایت اسفندماه پارسال با حضور وزیر وقت راه و شهرسازی و استاندار وقت خراسان رضوی در نشست این شورا به تصویب رسید.

در طرح گذشته متراژ تک پلاکهایی که امکان نوسازی داشت، 250 متر مربع بود در حالی که 80 درصد پلاکهای منطقه کمتر از 200 متر مربع وسعت داشت که در طرح تازه این ضابطه به 150 متر مربع کاهش یافته است. حداکثر ارتفاع برای ساخت و سازها در این بافت نیز 23 متر معین شده است.

گل پدیده خراسان رضوی مشهد

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

به "هدف طرح تفصیلی بافت حرم مطهر رضوی توجه به مفهوم زیارت است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هدف طرح تفصیلی بافت حرم مطهر رضوی توجه به مفهوم زیارت است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید