همه چیز درباره جشن شروع سال نو میلادی

به گزارش گل پدیده، معمولا مردم جشن سال نو میلادی را با جشن کریسمس اشتباه می گیرند؛ اشکالی هم ندارد ولی به هر حال، این دو جشن مناسبت های مختلفی هستند که از قضا در تاریخ هایی نزدیک به هم برگزار می شوند.

همه چیز درباره جشن شروع سال نو میلادی

فلسفه سال نو با تولد حضرت مسیح (ع) فرق دارد و این دو رویداد بیشتر به خاطر نزدیک بودن تاریخ هایشان، معمولا با یکدیگر اشتباه گرفته می شوند. حالا ما یک بار برای همواره در این مطلب از مجله گردشگردی گل پدیده، قصد داریم تا درباره جشن سال نو میلادی، ماهیتش و تفاوت آن با کریسمس برایتان بگوییم. پس، با ما همراه باشید.

جشن سال نو میلادی

در آغاز سال نو مسیحی، جشنی برگزار می شود که به آن سال نو میلادی می گویند. هم زمان با آغاز این جشن، سال میلادی عوض می شود و تقویم یک سال جلوتر می رود.

شب آخر ماه دسامبر و ثانیه های آغازین یکم ژانویه، زمان آغاز سال تازه میلادی است. البته نزد بعضی از اقوام و ملل، این تاریخ فرق دارد و علت آن هم به تفاوت های فرهنگی و سنت های اقوام مختلف با یکدیگر برمی شود.

مثلا کشورهای اروپایی و آمریکایی، جشن سال نو میلادی را در اول ژانویه (11 دی) برگزار می نمایند اما در مقابل بسیاری از کشورهای آسیایی و آفریقایی با وجود این که سال نو میلادی را هم جشن می گیرند ولی جشن اصلی آنها، طبق سنت هایشان در زمان مخصوص به خود برگزار می شود.

آیا سال نو میلادی، جشن تمام ادیان است؟

با این که قرن هاست که تقویم میلادی مرجعی دنیای برای برگزاری رویدادهای بین المللی و تنظیم مناسبات دنیای محسوب می شود اما، همچنان بسیاری از کشورها از تقویم سنتی خود استفاده می نمایند.

مثلا سال نو ایرانی در فروردین و آغاز فصل بهار آغاز می شود و آغاز سال نو چینی ها و منطقه ها دیگری مثل سنگاپور، مالزی، اندونزی، کره جنوبی، کره شمالی، تایلند، تایوان، فیلیپین، هنگ کنگ و مغولستان در زمستان و بین 21 ژانویه تا 21 فوریه (بهمن تا اسفند) است.

آغاز سال نو میلادی 2022 چه روزی است ؟

آغاز سال نو میلادی 2022 برابر است با 11 دی 1400.

31 دسامبر هر سال، آخرین روز سال است و جشن سال نو میلادی، از ساعت 12 شب آغاز می شود.

در بیشتر کشورهای دنیا در این شب جشن های سراسری برگزار شده و مردم در کنار هم، به جشن و پایکوبی می پردازند. شما هم می توانید با خرید بلیط هواپیما از گل پدیده خودتان را به هر مقصدی که دوست دارید مثل استانبول یا دبی برسانید و در این جشن ها شرکت کنید.

چرا سال نو میلادی در زمستان است؟

سال نو میلادی، ابتدا در ماه مارس برگزار می شد اما در نهایت رومی ها ماه ژانویه را جایگزین این ماه کردند. اما اینکه چرا و چطور زمستان به جای بهار، مبدا سال نو مسیحی شد را در ادامه شرح خواهیم داد.

تقویم میلادی از تقویم رومیان اقتباس شده و این تقویم خود برگرفته از تقویم یونانی ها است. این تقویم در ابتدا بر اساس تغییرات ماه ها تنظیم شده بود و تنها 304 روز داشت؛ اما بعدها و با اصلاحاتی که 753 سال قبل از میلاد مسیح بر روی آن انجام شد، بعضی از ماه ها 30 و بعضی دیگر، 31 روزه شدند.

اما این تغییرات به همین جا محدود نشد؛ در سال 713 قبل از میلاد و به دستور پادشاه وقت روم، دو ماه ژانویه و فوریه هم به تقویم اضافه شدند و به این صورت، تقویم رومیان، 12 ماه شد.

اما درباره این که چرا ماه ژانویه و زمستان به عنوان آغاز سال نو میلادی در نظر گرفته شدند؛ دو نظریه مطرح می شود.

بر اساس نظریه اول، با توجه به این که امپراتوری روم، روز 15 مارس (26 اسفند) را آغاز دوره تازه امور مملکتی در نظر می گرفته، این روز آغاز سال تازه هم شناخته می شده است. البته بعدها زمانی که تقویم ژولیانی تنظیم شد، از سال 46 میلادی، اول ژانویه را زمان آغاز سال نو در نظر گرفتند.

کسانی که با نظریه دوم موافقند، تحلیل دیگری دارند. آنها می گویند نام ماه مارس که برگرفته از ایزد رومی آرس (Martis) یعنی خدای جنگ یونان باستان است؛ با ماه ژانویه که نامش که از ژانوس (Ianuarius)، ایزد درها و دروازه ها می آید، عوض شده است.

آنها معتقدند که در میان رومی ها مدتی این بحث وجود داشته که چرا باید ماهی که سال نو از آن آغاز می شود؛ نام یک الهه جنگ باشد؟ به همین علت، بعد از مدتی بحث و جدل، نخستین ماه سال را به امید صلح و دوستی، ژانویه یعنی گشایش و پیروزی اعلام کردند.

بعد از مدتی هم که مسیحیت در روم رواج پیدا کرد، ژانویه در سراسر امپراطوری روم به عنوان سال نو میلادی انتخاب شد. هر چند که همین واقعه باعث شد تا بعضی تولد عیسی مسیح (ع) را 25 دسامبر و بعضی دیگر، آن را در 6 ژانویه جشن بگیرند.

فرق کریسمس و سال نو میلادی چیست؟

کریسمس، جشنی است که در 24 دسامبر هر سال به مناسبت تولد عیسی مسیح برگزار می شود و سال نو، رویدادی در روز هفتم کریسمس است که به عنوان خاتمه سال قبل و آغاز سال نو میلادی تازه، جشن گرفته می شود.

کریسمس جشنی با درون مایه مذهبی مسیحی است اما سال نو، رویدادی دنیای و تقویمی مشترک میان بسیاری از ملل محسوب می شود.

قبل تر در مطلبی کامل و جامع در مجله گردشگری گل پدیده درباره کریسمس و آداب و رسوم آن برایتان گفته ایم؛ مطالعه آن را به شما توصیه می کنیم.

سال نو میلادی مبارک!

جشن سال نو میلادی یا کریسمس، هر کدام بهانه ای برای دور هم بودن و جشن گرفتن در سراسر دنیا هستند و همین با هم بودن، زیباست. ما هم امیدواریم سال 2022 میلادی، سال خوبی برای شما باشد.

شما دوست دارید که سال جاری جشن سال نو میلادی در کدام کشور باشید؟

شیما پاژخ

منبع: فلای تودی

به "همه چیز درباره جشن شروع سال نو میلادی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "همه چیز درباره جشن شروع سال نو میلادی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید