همه چیز درباره کلیسای ساگرادا فامیلیا

به گزارش گل پدیده، کلیسای ساگرادا فامیلیا یا خانواده مقدس (La Sagrada Família) به عنوان نماد شهر بارسلونا شناخته می گردد و از آن به عنوان Expiatory Temple of the Holy Family نیز یاد می نمایند. این کلیسا از جمله جاهای تماشای بارسلونا به شمار می رود که حتما باید از آن تماشا کنید. در ادامه همراه با ما باشید.

همه چیز درباره کلیسای ساگرادا فامیلیا

در ابتدا این بنا به عنوان کلیسای کاتولیک رومی ساده ای ساخته شده بود اما در نهایت به برجسته ترین نمونه مدرنیسم کاتالان تبدیل شد و در سال 2010 میلادی نیز پاپ بندیکت شانزدهم آن را به کلیسای جامع تغییر کاربری داد.

معمار کاتالانی آنتونی گائودی این کلیسای بسیار زیبا را ساخته و در آن، فلسفه ای که طبیعت کار خدا است را به زیبایی هر چه تمام تر به نمایش در آورده است. نتیجه کوشش های این معمار نیز شاهکاری برجسته و درخشان از لحاظ معماری است، شاهکاری که با وجود ناتمام ماندن برای 140 سال، به یکی از پربازدیدترین بناهای اسپانیا تبدیل شده است.

تاریخچه ساگرادا فامیلیا

کتاب فروشی محلی به نام جوزف ماریا بوکبلا می خواست معبدی کفاره ای برای خانواده مقدس (یعنی حضرت عیسی، مریم و یوسف نجار) بسازد. او در ابتدا این پروژه را به معماری به نام فرانسیسکو دی پائولا دل ویلار سپرد، کسی که آن را به سبک نئو گوتیک طراحی کرد و ساخت آن را از سال 1882 میلادی آغاز نمود.

با این حال، به علت اختلافات متعدد، آنتونی گائودی ساخت این بنا را برعهده گرفت و او نیز طراحی ای برای این بنا ارائه داد که فراتر از تمام سبک های معماری شناخته شده بود. هدف وی از این طراحی نیز ساخت کلیسایی بود که در نماهای آن سه مرحله زندگی حضرت عیسی یعنی میلاد، مصائب و شکوه نمایان گردد. او برای انجام این کار نیز از نمادهای ارگانیک، پنجره های شیشه ای و رنگی و عناصری برای بازگو کردن داستان زندگی حضرت عیسی استفاده نموده است.

در سال 1891 میلادی و با آغاز کار، آنتونی گائودی متوجه شد که این پروژه بسیار جاه طلبانه و بلندپروازانه است و او هیچ گاه پایان آن را نخواهد دید. پس او برای اینکه ساخت کلیسا پس از مرگش متوقف نگردد، تصمیم گرفت به جای ساخت شبستان اصلی، ابتدا کار روی بخش خارجی کلیسا را آغاز کند. آنتونی گائودی پایان در سال 1926 میلادی از دنیا رفت و در داخل سرداب کلیسا به خاک سپرده شد. پس از وی نیز دومینیک سوگرانس آی گراس به عنوان معمار اصلی مشغول به کار شد.

در طول جنگ داخلی اسپانیا در بین سال های 1936 تا 1939 میلادی، این معبد آسیب شدیدی دید؛ در حقیقت، گروهی از آشوب طلبان آن را به آتش کشیدن و بخش قابل توجهی از کارهای صورت گرفته به وسیله گائودی را نابود کردند. با این حال، کار ساخت این بنا از سال 1954 میلادی از سر گرفته شد و همچنان نیز ادامه دارد.

چرا ساگرادا فامیلیا هنوز تکمیل نشده است؟

حتی با وجود تکنولوژی و مهندسین امروزی، رمزگشایی و ساخت اشکال هندسی پیچیده این بنا بسیار چالش برانگیز است، بنایی که بلندترین کلیسای دنیا با ارتفاع 172.5 متر است. از سوی دیگر، بودجه ساخت این بنا تنها به وسیله یاری های مردمی است و گاهی اوقات نیز به علت نبود بودجه کافی، ساخت آن متوقف شده است. انتظار می رود که کار ساخت ساگرادا فامیلیا در سال 2026 میلادی به پایان برسد.

بازدید از ساگرادا فامیلیا

مجموعه ساگرادا فامیلیا چهار بخش اصلی دارد که شامل کلیسا، ساختمان مدرسه، موزه و برج ها می گردد و امروزه می توان تنها با داشتن یک بلیط ورود، از تمام بخش های آن بازدید کرد. در ادامه به معرفی بخش های مختلف این بنا می پردازیم.

کلیسا یا بازیلیکا: کلیسای ساگرادا فامیلیا از پنج شبستان تشکیل شده که به شکل صلیب لاتین ساخته شده اند و ستون های زاویه داری نیز حامل وزن سقف آن هستند. این ستون ها ساختاری درختی دارند که با جریان نوری که از پنجره ها به داخل می آید، جلوه ای از یک جنگل را بازآفرینی می نمایند.

موزه گائودی: در موزه گائودی، فضای کارگاه این معمار بازسازی شده و علاوه بر آن نیز مواد و ماکت های او در معرض نمایش گذاشته شده اند.

ساختمان مدرسه: گائودی ساختمان مدرسه را در سال 1909 میلادی طراحی کرد که طراحی آن شبیه به کازا میلا (Casa Milà) است. او این بنا را برای آن ساخته تا بچه ها کارگردان در آنجا تحصیل نمایند.

برج ها: چهار برج بنای ساگرادا فامیلیا نماینده 12 حواری در سه نمای بیرونی این بنا به شمار می روند. نمای بیرونی میلاد مسیح که به وسیله خود گائودی ساخته شده، امروزه به عنوان میراث دنیای یونسکو به ثبت رسیده است. این در حالی است که نمای مصائب در بخش غربی، به علت انتزاعی بودن مورد انتقاد قرار گرفته است. نمای شکوه نیز زیباترین نما به شمار می رود که هنوز تکمیل نشده است.

چه زمانی برای بازدید از ساگرادا فامیلیا مناسب است؟

ساگرادا فامیلیا هر روزه به روی عموم باز است و بازتماشامایندگان می توانند پس از تهیه بلیط، از آنجا تماشا نمایند. البته باید توجه داشت که گاهی اوقات به علت برگزاری مراسم های خاص در داخل آن، این مکان بسته است. برای اجتناب از جمعیت زیاد، بهتر است در اوایل صبح و در طول هفته از این جاذبه گردشگری تماشا کنید، بازدیدی که بین دو تا سه ساعت زمان می برد.

منبع: فوت و فن / lonelyplanet

به "همه چیز درباره کلیسای ساگرادا فامیلیا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "همه چیز درباره کلیسای ساگرادا فامیلیا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید