طرز تهیه چند مدل غذای خوشمزه شیرازی

به گزارش گل پدیده، شیراز را شهر گل رز و بلبل، مرکز استان فارس و یکی از مجذوب کننده ترین شهرهای تاریخی ایران می نامند. یکی از اولین اشارات به این شهر، به نام تیرازیس، در لوح سفالی ایلامی وجود دارد که قدمت آن به بیش از 2000 سال قبل از میلاد مسیح باز می شود. برای ایرانیان، شیراز مترادف با باغ های زیبا، شعر و بهار نارنج است. هنگامی که بسیاری از بناها و سازه های معروف آن تحت حکومت کریم خان ساخته یا بازسازی شد، این مرکز مرکز سلسله زندیه و یکی از مهمترین شهرهای قرون وسطایی دنیا بود. علاوه بر جاذبه های طبیعی و تاریخی این شهر، غذاهای شیرازی نیز یکی دیگر از جاذبه های گردشگری این شهر به شمار می رود. خوراک های رنگارنگ و لذیذ شیرازی به سایر شهرهای ایران نیز راه پیدا نموده اند و بیشتر مردم ایران در تهیه چند مدل غذای خوشمزه شیرازی مهارت دارند.

طرز تهیه چند مدل غذای خوشمزه شیرازی

شیرازی ها مردمان بسیار شکیبا و باصفایی هستند و خوراک ها و غذاهای شیرازی به طعم عالی و بی نظیرشان مشهورند. مردم شیراز اغلب ترجیح می دهند با خانواده به طبیعت بفرایند و اوقات خوبی را در کنار هم بگذرانند. اگر به دستور العمل های غذایی آن ها توجه کنید، متوجه می شوید که برنج ماده اصلی وعده های غذایی شیرازی هاست. اگر تا به حال غذاهای شیرازی را امتحان نکردید، در ادامه طرز تهیه چند مدل غذای خوشمزه شیرازی را برایتان توضیح بدهیم تا شما هم با طعم بی نظیر خوراک های این شهر تاریخی آشنا شوید و از خوردن آن ها لذت ببرید.

کوفته شیرازی

علاوه بر کوفته های معروف ایرانی مانند کوفته تبریزی یا کوفته قلقلی، در شهر باستانی شیراز یک کوفته مخصوص تهیه می گردد که به کوفته سبزی شیرازی مشهور است. مواد اصلی تهیه این کوفته، برنج، نخود، گوشت چرخ نموده، سبزیجات خاص از جمله شوید، تره فرنگی، ریحان، ترخون و بعلاوه جعفری است که عطر و طعم مطبوعی به آن می بخشد.

مواد لازم:
  • برنج: 2 فنجان
  • سبزیجات: 300 گرم (شوید، تره فرنگی، ترخون، ریحان، جعفری)
  • گوشت چرخ نموده: 500 گرم
  • لپه: 1 پیمانه
  • گردو: یک مشت
  • کشمش: یک مشت
  • پیاز: 1 عدد
  • نمک و فلفل: به میزان لازم
طرز تهیه:
  1. ابتدا برنج و لپه را جداگانه به مدت 12 تا 24 ساعت در آب خیس کنید. یادتان باشد که آب نخود را چند بار عوض کنید.
  2. سبزی ها را بشویید و بعد از خشک شدن خرد کنید.
  3. سپس، برنج و نخود را صاف نموده و روی پارچه تمیز بریزید، تا آب آن ها جذب گردد. از این مرحله صرف نظر نکنید، زیرا باعث خرد شدن کوفته شما می گردد.
  4. حالا برنج، سبزی، لپه، گوشت چرخ نموده، نمک و فلفل (اگر دوست دارید و سایر ادویه ها) را در مخلوط کن مخلوط کنید تا یکدست شوند و آن ها را به مدت 15 دقیقه با دست ورز دهید.
  5. گردو و کشمش را اضافه کنید و کمی دیگر هم بزنید. بعد از اتمام کار ظرف را کنار بگذارید.
  6. میزانی از مواد مخلوط شده را بگیرید (به میزان یک پرتقال کوچک)، میزانی گردو و کشمش را در وسط قرار داده و کوفته را شکل دهید.
  7. داخل قابلمه 2 لیتر آب ریخته و اجازه دهید به جوش بیاید. کوفته ها را یکی یکی و با فاصله درون قابلمه در حال جوش به مدت 15 دقیقه بپزید.
  8. پیاز را داخل تابه ای بریزید و آن را با میزانی روغن در تابه سرخ کنید و داخل قابلمه کوفته بریزید. حالا حرارت را کم نموده و صبر کنید تا کوفته سبزی شما پخته گردد.
لوبیا پلو شیرازی

لوبیا پلو شیرازی (شوید پلو) با لوبیای چشم بلبلی تهیه می گردد و یک غذای محبوب شیرازی است که جایگاه ویژه ای در قلب مردم شیراز دارد. رایحه شوید تازه و بافت نرم لوبیا این غذا را برای هر موقعیتی مناسب می نماید. اگر در پی یک غذای خوشمزه و متفاوت برای پذیرایی از خانواده و دوستان خود هستید، این دستور العمل لوبیا پلو شیرازی را از دست ندهید. از بین چند مدل غذای خوشمزه شیرازی، در ادامه طرز تهیه لوبیا پلوی شیرازی را برایتان توضیح خواهیم داد.

مواد لازم:
  • برنج: 4 پیمانه
  • لوبیای چشم بلبلی: 2 پیمانه
  • شوید خشک: 6 قاشق غذاخوری
  • گوشت چرخ نموده: 250 گرم
  • پیاز: 1 عدد
  • پودر زعفران: 1 قاشق غذاخوری
  • زردچوبه: 1 قاشق غذاخوری
  • نمک: به میزان دلخواه
طرز تهیه:
  1. ابتدا برنج را حداقل به مدت 2 ساعت در آب و میزانی نمک خیس کنید.
  2. لوبیاها را بشویید و آن ها را در قابلمه ای روی شعله ریخته و میزانی آب در آن بریزید. حبوبات برای پخت و آماده شدن به یک ساعت زمان احتیاج دارند.

    لوبیا را آماده نموده و صاف کنید. پیاز را پوست بگیرید و خرد کنید. میزانی روغن را در یک تابه گرم کنید و صبر کنید تا داغ گردد.

  3. سپس پیازها را داخل ماهیتابه ریخته و تفت دهید. در حین هم زدن، زردچوبه را نیز اضافه کنید. پس از آن، گوشت را داخل تابه بریزید و هم زدن را ادامه دهید. در انتها میزانی نمک اضافه کنید.
  4. پودر زعفران را در میزانی آب حل نموده و به مخلوط موجود در ظرف اضافه کنید.
  5. اکنون درب تابه را بگذارید و اجازه دهید گوشت روی حرارت خوب بپزد. 30 تا 45 دقیقه کافی است.
  6. در آخر شعله را خاموش نموده و تابه را کنار بگذارید.
  7. یک قابلمه میانه را تا نیمه پر از آب کنید و آن را روی حرارت قرار دهید تا آب جوش بیاید.
  8. برنج خیس خورده را صاف نموده و در قابلمه بریزید و بگذارید چند دقیقه بجوشد. سپس آن را با آب سرد صاف کنید.
  9. اکنون تمام مواد لازم برای لوبیا پلوی شما آماده است. قابلمه بزرگتری تهیه کنید و میزانی روغن در آن گرم کنید. اگر دوست دارید می توانید برش های سیب زمینی یا نان را در ته قابلمه قرار دهید (برای ته دیگ خوشمزه).
  10. ابتدا یک لایه برنج اضافه کنید و سپس آن را با میزانی لوبیا و شوید بپوشانید. تا انتها کار همین فرایند را ادامه دهید (به یاد داشته باشید، برنج نباید به دیواره قابلمه بچسبد).
  11. حالا بگذارید مثل سایر پلوهای ایرانی روی حرارت ملایم دم بکشد.
  12. سپس، مخلوط گوشت را گرم نموده و به صورت لایه ای روی پلو قرار دهید. پیش از سرو، لوبیا پلو را با مواد دیگر مخلوط کنید و سپس داخل ظرف مورد نظرتان بکشید.
آش سبزی شیرازی

آش، نقش اساسی در آشپزی و غذاهای ایرانی دارد و در نقاط مختلف ایران به روش های متفاوتی طبخ می گردد. آش سبزی احتمالا محبوب ترین و شناخته شده ترین آش شیراز و استان فارس است. البته این آش در سایر شهرهای جنوبی ایران مانند آبادان، بوشهر و کازرون نیز طبخ می گردد. این غذاها بیشتر به عنوان صبحانه یا در مراسم مذهبی و ماه رمضان سرو می گردد، زیرا تهیه آن کمی زمانبر است.

مواد لازم:
  • گوشت گوسفندی: 500 گرم
  • نخود: 1 پیمانه
  • لوبیا سفید: 1 پیمانه
  • برنج: 1 پیمانه
  • عدس: 1 پیمانه
  • تره فرنگی: 150 گرم
  • ترخون: 150 گرم
  • پیاز: 3 عدد
  • نمک، فلفل و زردچوبه به میزان لازم
طرز تهیه:
  1. برای تهیه آش سبزی، ابتدا برنج و حبوبات را از شب قبل یا چند ساعت قبل از پخت خیس کنید.
  2. نباید حبوبات را همزمان با گوشت بپزید، زیرا زمان لازم برای پخت و پز هر یک با دیگری فرق دارد و ممکن است در نهایت حبوبات به طور کامل پخته نشوند. بنابراین، نخود و لوبیا را در قابلمه جداگانه با آب بپزید. عدس را نیز جداگانه بپزید.
  3. گوشت گوسفندی را خرد نموده و با میزانی پیاز خرد شده، نمک، فلفل و زردچوبه در کمی روغن تفت دهید. سپس، میزان زیادی آب روی آن ها بریزید و اجازه دهید گوشت بپزد.
  4. وقتی گوشت پخته شد، آن را از سایر مواد جدا نموده و گوشت را له کنید. این باعث می گردد سبزی آش شیراز کشدار و خوشمزه تر گردد.
  5. با دست کمی برنج خیس خورده را فشار دهید تا کمی خرد گردد.
  6. اکنون، یک پیاز دیگر را خرد نموده و با کمی روغن در قابلمه تفت دهید. سبزیجات (تره خرد شده و ترخون) را به ماهیتابه اضافه نموده و آن ها را با زردچوبه و کمی فلفل به مدت یکی دو دقیقه تفت دهید.
  7. حالا آب گوشت، سه یا چهار لیوان آب و برنج خرد شده را اضافه کنید و بگذارید دانه های برنج کاملا از هم بپاشند.
  8. سپس، حبوبات پخته شده را به گوشت له شده اضافه نموده و میزانی نمک روی آن بریزید. حرارت اجاق را کم کنید و بگذارید آش حداقل برای دو تا سه ساعت پخته شده و حالت کشسان پیدا کند.
  9. در حالی که قابلمه روی حرارت است، باید مرتبا آن را آنالیز نموده و هم بزنید تا نسوزد. در آخر ظرف آشتان را با پیاز سرخ شده و فلفل سیاه تزئین کنید. می توانید آش را با آب پرتقال یا آبلیمو سرو کنید و لذت ببرید.
سالاد شیرازی

از میان چند مدل غذای خوشمزه شیرازی، سالاد شیرازی جزو غذاهایی است که نه تنها در شیراز، بلکه در سایر شهرهای ایران نیز بسیار پرطرفدار است. این نوع سالاد با پلوهایی مانند عدس پلو و لوبیا پلو و غیره سرو می گردد. مواد اصلی این سالاد شامل خیار، گوجه فرنگی، پیاز، و بعضی طعم دهنده ها است. در ایران کسی نیست که طرز تهیه سالاد شیرازی را بلد نباشد. این سالاد خوشمزه طعم بسیار دلپذیری به بیشتر غذاهای سنتی ایرانی می دهد. در نهایت، می توانید با کمی آبلیمو و سرکه، یا ترکیبی از هر یک از آن ها، به علاوه کمی نمک و نعنا، سالاد خوشمزه خود را کامل کنید.

مواد لازم:
  • خیار سالادی: 1 عدد (بزرگ)
  • گوجه فرنگی: 3 عدد (میانه)
  • پیاز: 1 عدد
  • نعناع خشک: به میزان لازم
  • آبلیمو یا سرکه: به میزان لازم
  • نمک و فلفل: به میزان لازم
طرز تهیه:
  1. خیار را پوست بگیرید، سپس خرد نموده و تکه تکه کنید.
  2. گوجه فرنگی ها را کاملا خرد کنید و سپس با پیاز خرد شده مخلوط کنید (مطمئن شوید همه این مواد ریز خرد شده اند).
  3. میزانی نعناع خشک و جعفری ریز خرد شده را به سالاد اضافه کنید.
  4. کمی آبلیمو ترش یا سرکه، نمک و فلفل داخل سالاد بریزید و مواد را خوب مخلوط نموده، سپس سالاد شیرازی را سرو کنید (استفاده از نعنا و جعفری اختیاری است).
منبع: اسنپ مارکت

به "طرز تهیه چند مدل غذای خوشمزه شیرازی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طرز تهیه چند مدل غذای خوشمزه شیرازی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید