80 درصد تحقیقات دارویی در کشور نوآورانه است ، 1285 شرکت دانش بنیان در حوزه سلامت فعالند

به گزارش گل پدیده، 40 درصد از فعالیت شرکت های دانش بنیان حوزه سلامت در زمینه فراوری مواد اولیه است و 52 مرکز تحقیقاتی حوزه دارو هم مطالعاتشان را به حوزه نوآوری و فناوری اختصاص داده اند.

80 درصد تحقیقات دارویی در کشور نوآورانه است ، 1285 شرکت دانش بنیان در حوزه سلامت فعالند

به گزارش گل پدیده، دکتر یونس پناهی، معاون فناوری و تحقیقات وزارت بهداشت، در مراسم افتتاحیه پنجمین نمایشگاه فارمکس و بیستمین همایش سالانه انجمن داروسازان ایران با بیان این مطلب، درباره جایگاه داروسازی در عرصه سلامت بیان نمود: رشته داروسازی به طور معین امروزه در محافل علمی بسیار مورد توجه است. علتش هم این است که رویکرد دانشگاه ها به رویکرد علمی نو تغییر نموده است.

پناهی اضافه نمود: پیش از این آموزش در دانشگاه سطح یک و پژوهش در دانشگاه سطح 2 صورت می گرفت، ثروت آفرینی هم در دانشگاه سطح سه و تبدیل علم به ثروت که نیازهای جامعه درباره دارو و تحهیزات را مورد هدف قرار می دهد در سطح 4 وجود داشت. اما اکنون دانشگاه های نسل پنج در پی تربیت مدیر در زمینه آموزش، پژوهش، ثروت آفرینی هستند که بخشی از مدیران می توانند داروسازان باشند. این مساله از این منظر اهمیت دارد که ما در صنعت دارو با مسائلی روبرو هستیم، این ظرفیت باعث کمتر شدن این مسائل خواهد شد.

وی درباره جایگاه داروسازی در عرصه فراوری علم گفت: شرکت های دانش بنیان مدت زمانی است که مطرح شده اند. در حال حاضر 8 هزار و 731 شرکت دانش بنیان در کشور وجود دارد که از این تعداد هزار و 285 شرکت در حوزه سلامت فعال هستند. 40 درصد از این فعالیت ها هم در حوزه فراوری مواد اولیه داروسازی و 28 درصد تجهیزات مصرفی صورت می گیرد.

معاون وزیر بهداشت در ادامه تاکید نمود: آنالیز سامانه علم سنجی وزارت بهداشت هم نشان می دهد که درصد قابل توجهی از محققان و پژوهشگران که جزو دانشمندان یک درصد جهان هستند، داروسازان هستند؛ چیزی حدود 28درصد.

این مسئول با بیان اینکه در علم و فناوری جایگاه ویژه ای در جهان داریم، گفت: در حال حاضر حدود 800 مرکز تحقیقاتی در کشور داریم که از این اعداد تعداد حدود 52 مرکز فقط در حوزه دارو فعالیت می نمایند. تحقیقات بنیادی و کاربردی در این مراکز در حال اجرا است و بیش از 80 درصد تحقیقات به نوآوری و فناوری اختصاص دارد. یک نکته مهم این است که ما روند رو به رشد را داریم و سرعت فراوری علم در حوزه سلامت در کشور ما چیزی حدود 8.33 است، اما این عدد در جهان بیشتر است و باید کوشش بیشتری داشته باشیم.

منبع: همشهری آنلاین

به "80 درصد تحقیقات دارویی در کشور نوآورانه است ، 1285 شرکت دانش بنیان در حوزه سلامت فعالند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "80 درصد تحقیقات دارویی در کشور نوآورانه است ، 1285 شرکت دانش بنیان در حوزه سلامت فعالند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید